„Pandemia pokazała, że trendy na rynku pracy ulegają pewnym modyfikacjom” – CEO Elevato, Krzysztof Ogniewski
Eleveto oferuje system do rekrutacji, który jest udostępniany klientom w modelu SaaS. Spółka chce zadebiutować na rynku NewConnect, a wcześniej przeprowadzi emisję akcji.
Pandemia wymusiła wiele zmian, również na rynku pracy. Zmieniły się trendy w procesie rekrutacyjnym, gdzie większość rozmów o pracę przeprowadzana jest zdalnie. Elevato oferuje swoim klientom system usprawniający ten proces. Aktualnie w portfolio spółki jest już 160 klientów, zarówno większych jak i mniejszych firm. O krajowym rynku pracy, rozwoju systemu Elevato oraz planach debiutu na giełdzie rozmawialiśmy z Krzysztofem Ogniewskim, prezesem zarządu spółki.
Natalia Kieszek: Elevato działa na pograniczu HR oraz technologii, oferując system do rekrutacji. Kto jest w głównej mierze Waszym klientem?
Krzysztof Ogniewski: Ze względu na to, że sam proces rekrutacji przebiega wszędzie bardzo podobnie, to w naszym klienckim portfolio, które obecnie liczy ponad 160 klientów, znajdują się zarówno firmy technologiczne, IT, jak i przedsiębiorstwa produkcyjne czy usługowe. Szczególna grupa to agencje rekrutacyjne, które są najczęściej małymi firmami, ale mocno sprofilowanymi, ponieważ zatrudniają tylko rekruterów. Nasze rozwiązanie nie jest jednak wyłącznie specjalistycznym narzędziem dla pracowników HR zajmujących się rekrutacją – w procesie biorą też udział menedżerowie i dla nich również oferujemy dostęp do systemu, dzięki któremu komunikacja i cały proces selekcji przebiega znacznie szybciej, efektywniej i bezpieczniej.
Pomimo pandemii, bezrobocie w Polsce jest na stabilnym poziomie. A jak wygląda rynek pracownika?
Zarówno z naszych obserwacji, jak i danych rynkowych oraz tych dostępnych w naszym systemie wynika, że rekrutacja wróciła do poziomu sprzed pandemii. Wraca również owiany złą sławą rynek pracownika, w związku z czym pracodawcy ponownie muszą bardziej zadbać o candidate experience, czyli pozytywne doświadczenia w procesie rekrutacji. Dzięki takim funkcjom, jak automatyczny, spersonalizowany feedback dla kandydata, narzędzie klasy ATS jest nieocenioną pomocą.
Zobacz także: Rynek pracy w Polsce ma się dobrze – GUS podaje stopę bezrobocia za czerwiec 2021 roku
Udostępniacie wersję demo swojego systemu. Ilu klientów po wypróbowaniu demo decyduje się na korzystanie z Waszych usług?
Potencjalni klienci testują nasz system samodzielnie lub też – bardzo często – umawiamy się na prezentację online i wtedy pokazujemy, jak działa system i jakie daje możliwości. Sama konwersja od takich prezentacji do sprzedaży kształtuje się na poziomie 50%, co – jak sądzę – jest bardzo dobrym wynikiem. Na obecnym etapie rozwoju naszej firmy zależy nam na tym, aby dotrzeć z ofertą produktu do jak największej liczby potencjalnie zainteresowanych użytkowników.
Czy spółka musiała dostosować swój system do ubiegłorocznej sytuacji, kiedy większość procesów rekrutacyjnych odbywała się zdalnie?
Podczas szczytu pandemii COVID-19 praktycznie wszystkie rekrutacje odbywały się zdalnie, a dzięki naszej integracji z systemem do wideokonferencji, której dokonaliśmy praktycznie w dwa tygodnie, nasi klienci mogli zachować ciągłość procesu i z powodzeniem rekrutować nowych pracowników.
Czy Pana zdaniem rekrutacja zdalna może pozostać na stałe czy jednak pracodawcy będą preferować rozmowy na żywo?
W przypadku pracy zdalnej pandemia pokazała, że trendy na rynku pracy ulegają pewnym modyfikacjom. Myślę, że do pewnego stopnia podobnie może być ze zdalnymi rekrutacjami – ich udział na pewno znacząco się zwiększy. Choć nie wszyscy pozostaliśmy w domu po zniesieniu obostrzeń, to wiele osób pracuje w większym wymiarze z domu, a taki model wykonywania obowiązków zawodowych spowodował, że nabyliśmy nowe kompetencje – właśnie do efektywnej pracy zdalnej.
Zobacz także: Praca hybrydowa w domu i biurze przyjęła się i wpłynie na rynek nieruchomości – uważają analitycy Goldman Sachs
Jak wygląda proces rekrutacji w Waszym systemie?
Elevato daje wsparcie na każdym etapie rekrutacji, począwszy od zgłoszenia zapotrzebowania przez menedżera lub w przypadku agencji rekrutacyjnej – przez klienta, poprzez publikację ofert pracy, selekcję kandydatów aż po zatrudnienie. System pozwala dostosować treść oferty pracy i formularz aplikacji, a następnie w łatwy sposób opublikować ją w wielu miejscach – na firmowej stronie www, w agregatorach ofert pracy, na portalach pracy, w mediach społecznościowych, a także – rozesłać ją do pracowników firmy z prośbą o polecenie osób na dane stanowisko. Badania wskazują, że pracownicy z polecenia to najlepsze źródło pozyskiwania pracowników, dlatego wprowadziliśmy w Elevato system rejestrowania i rozliczania rekomendacji kandydatów. Na etapie ich selekcji mamy przyjazny dla użytkowników podgląd CV kandydata, gdzie jest możliwość m.in. oceny takiej osoby, dodania notatek lub tagów, wysłania emaila lub SMS-a oraz udostępnienia kandydata menedżerowi. Użytkownicy biznesowi mają również dostęp do elevato i mogą przeglądać wszystkich lub wybranych kandydatów, a także dawać rekomendacje co do dalszych kroków.
Ważnym elementem całego procesu są spotkania z kandydatami i wspólny kalendarz zintegrowany z systemem videokonferencji – możemy tu wykorzystać kalendarz elevato z personalizowanymi wiadomościami i SMS-ami do uczestników spotkania, lub skorzystać z integracji z Microsoft Outlook i Teams lub Google Calendar i Meet. Proces rekrutacji kończy się zatrudnieniem wybranych kandydatów, ale nie należy zapominać o ważnych kwestiach prawnych związanych z RODO – elevato dba o to, aby zanonimizować dane osobowe kandydatów, którzy nie wyrazili zgody na udział w przyszłych rekrutacjach, a także automatycznie wysyła informację do tych kandydatów, którym taka zgoda kończy się w ciągu najbliższych 30 dni. W tej sytuacji kandydaci mogą samodzielnie przedłużyć zgodę, a jeśli tego nie zrobią – system usunie ich w dniu jej wygaśnięcia.
Elevato zaprojektowaliśmy tak, aby maksymalnie zabezpieczać naszych klientów przez ryzykiem wycieku danych i narażeniem się na kary UODO. Ostatnim aspektem jest raportowanie – dzięki wprowadzeniu raportów opartych o tabele przestawne, jesteśmy w stanie wygenerować raport zawierające takie dane, jakie są nam w danej chwili potrzebne – czy będzie to skuteczność źródeł w podziale na kategorie rekrutacji lub działy, czy raport kosztów prowadzonych projektów rekrutacyjnych.
Wasz system jest zintegrowany z portalem OLX czy Jooble. A co z pracuj.pl?
W Elevato wychodzimy z założenia, że nawet z konkurencją można nawiązać współpracę, a rywalizacja, gdy jest zdrowa, to finalnie prowadzi ku edukacji naszych przyszłych klientów i rozwojowi naszych produktów. Grupa Pracuj jest właścicielem rozwiązania, które jest dla nas konkurencyjne, dlatego jak do tej pory sami przyznali, nie są zainteresowani współpracą. Na szczęście znaleźliśmy sposób, który bardzo usprawnia publikowanie ofert na tym portalu, zatem brak automatycznej integracji nie jest jakimś dużym problemem dla naszych klientów. Warto zauważyć, że obecnie wiele narzędzi oferuje API, które ułatwia integrację – i to na pewno jest kierunek, w którym będziemy się rozwijać. Użytkownicy biznesowi korzystają z całych pakietów narzędzi wspomagających codzienną pracę, takich jak narzędzia Microsoft czy Google, a integracja z nimi jest kluczowa – na przykład z pocztą czy kalendarzem. Inny obszar integracji, który też wykorzystujemy w naszym produkcie, to portale i agregatory z ofertami pracy, jak OLX, indeed, Jooble czy adzuna oraz oczywiście social media. Z całą pewnością technologia daje takie możliwości integracji narzędzi, że nie ma sensu dublować funkcjonalności we własnym produkcie, jeśli można zintegrować się z narzędziem, do którego nasz użytkownik jest już przyzwyczajony.
Jakie firmy są dla Was konkurencją, czym wyróżniacie się wśród innych firm z tego segmentu?
Oczywiście nie jesteśmy jedynym dostawcą systemu ATS na rynku, jednak zdaniem wielu klientów, nasz system jest najbardziej funkcjonalny spośród dostępnych rozwiązań. Staramy się dawać użytkownikom takie funkcjonalności, które rozwiążą ich realne problemy – usprawnią komunikację z menedżerami, wzmocnią employer branding, przyspieszą proces rekrutacji i pozwolą go zoptymalizować. Wszystko to przekłada się na konkretne korzyści finansowe naszych klientów – oszczędność czasu rekruterów i menedżerów, a co za tym idzie – obniżenie kosztów rekrutacji. Bardzo istotne jest też nasze podejście do bezpieczeństwa i kwestii prawnych – nasi klienci wiedzą, że dzięki Elevato nie muszą myśleć o kwestiach związanych z RODO czy z bezpieczeństwem danych.
W jaki sposób zamierzacie usprawniać swój system rekrutacyjny, aby zachęcić więcej klientów do Waszego produktu?
Jako partner Microsoft, w pierwszej kolejności przyglądamy się kolejnym możliwościom integracji Elevato z ekosystemem narzędzi Office 365. Analogiczne rozwiązania oferuje Google, więc tutaj też działamy. Na bieżąco realizujemy zadania z roadmapy, na którą trafiają głównie sugestie od naszych użytkowników, z którymi często omawiamy wyzwania stojące przed rekruterami. Planujemy również rozszerzenie produktu o moduł pre-onboardingu, ponieważ jest to element procesu rekrutacji niejako pomiędzy etapem, kiedy dana osoba jest jeszcze kandydatem, a momentem, kiedy staje się pracownikiem.
Na rynku mamy np. spółkę Grow Uperion, która oferuje narzędzia do zwiększania zaangażowania pracowników. Czy Elevato planuje poszerzyć swoją ofertę w przyszłości?
Nasza spółka działa na rynku od 10 lat i stworzyliśmy do tej pory wiele rozwiązań wspierających różne procesy tzw. miękkiego HR dla różnych klientów – od rozwiązań wspierających zarządzanie celami, oceny okresowe i oceny 360, zarządzanie szkoleniami pracowników, aż po systemy realizujące badania kompetencji czy system zgłaszania nieobecności i urlopów. Część z tych rozwiązań jest zintegrowanych z Elevato i z pewnością będziemy stopniowo rozbudowywać naszą ofertę. Uważnie obserwujemy rynek i reagujemy na zmiany, przykładem jest tutaj nasze rozwiązanie do zarządzania szkoleniami pracowników – po wybuchu pandemii wszystkie tego typu warsztaty przeniosły się do świata online, dlatego dostosowaliśmy nasz produkt tak, aby umożliwić pracownikom rejestrowanie się przez system właśnie na takie zdalne szkolenia.
Jak wygląda sytuacja finansowa spółki? Co generuje największe przychody dla spółki?
W ostatnim roku nasze przychody – mimo pandemii – wzrosły o 14% rdr. do 1,3 mln. Co ważne, większość naszych przychodów to przychody powtarzalne, na koniec 2020 roku mieliśmy blisko 100 tys. zł. MRR. Od dwóch lat nasza spółka jest na plusie i generuje zysk, sytuacja finansowa spółki jest zatem stabilna – mamy jednak potencjał na zwiększenie dynamiki wzrostu, i takie też są nasze plany.
Czy macie prognozy finansowe na 2021 rok?
Podobnie jak w ubiegłym, tak i w tym roku zakładamy podobną dynamikę wzrostu. Część tego roku stała pod znakiem trzeciej fali pandemii, nie wiemy, jak sytuacja będzie wyglądała jesienią. Liczymy jednak na większy optymizm pracodawców i dalszy powrót do normalności na rynku pracy.
Spółka planuje pozyskać kapitał. Jaka kwota jest potrzebna Elevato do realizacji celów? Co zamierzacie sfinansować?
Celem jest przede wszystkim zwiększenie dynamiki wzrostu naszej spółki. Pozyskanie 2,5 mln pozwoli nam zainwestować w działania marketingowo-sprzedażowe – kluczowe przy produkcie SaaS, takim jak elevato - oraz w dalszy rozwój produktu. Z jednej strony zatem sfinansujemy skalowanie procesu pozyskiwania nowych klientów, z drugiej – będziemy doskonalić produkt, aby zawsze być w czołówce tego typu rozwiązań.
Rozważacie debiut na rynku NewConnect. Kiedy realnie elevato wejdzie na warszawski parkiet?
Myślę, że to kwestia 6-9 miesięcy – jest to związane z przepisami i dopełnieniem wszystkich niezbędnych formalności.