„Polska ma bardzo aktywny i zróżnicowany rynek gier, to mieszanka gigantów branży i kreatywnych, niezależnych studiów” - Benoit Clerc, Head of Publishing firmy Nacon
Nacon to francuski wydawca gier, który coraz chętniej pojawia się na polskim rynku. Do portfolio wydawniczego dołączy niebawem debiutancki tytuł Brave Lamb Studio, czyli War Hospital.
Jednym z popularniejszych zagranicznych wydawców obecnym na polskim rynku gier jest 505 Games, należący do włoskiej grupy Digital Bros. Teraz można śmiało stwierdzić, że coraz częściej pojawia się francuska firma Nacon (dawniej Big Ben Interactive). Na swoim koncie ma już wydanie Train Life: A Railway Simulator od studia Simteract, a już niebawem zaprezentuje więcej materiałów gry War Hospital od Brave Lamb Studio.
Nacon w swoim portfolio wydawnicznym głównie stawia na produkcje AA, z segmentu produkcji akcji i przygodowych, wyścigowych czy też sportowych. O potencjale polskiego rynku gier, współpracy z Brave Lamb Studio oraz samej działalności francuskiego wydawcy rozmawialiśmy z Benoit Clerc, Head of Publishing Nacon.
Zobacz także: Brave Lamb Studio z grupy Movie Games startuje z ofertą publiczną. Co warto wiedzieć?
Natalia Kieszek: NACON jest coraz bardziej aktywny na polskim rynku. Skąd wzięło się zainteresowanie naszym rynkiem gier komputerowych?
Benoit Clerc, Head of Publishing firmy Nacon: NACON stale się rozwija i ogólnie staje się coraz bardziej aktywny. Polska jest krajem, z którego wywodzi się kilka kreatywnych studiów, w szczególności tych, które działają na rynku gier na PC, stąd naturalnym jest, że się nim zainteresowaliśmy. Jesteśmy dumni z tego, że wspieramy kreatywne polskie projekty takie jak War Hospital autorstwa Brave Lamb Studio, Train Life: A Railway Simulator studia Simteract i RoboCop: Rogue City opracowany przez Teyon.
Jakie kryteria stosujecie przy wyborze konkretnego projektu?
NACON specjalizuje się w rozwoju i wydawaniu gier na PC i konsole na rynku AA. Oznacza to, że naszymi klientami są gracze będący fanami i ekspertami konkretnych gatunków gier albo tematyki fantasy, które nie zostały jeszcze zbadane przez dużych producentów gier klasy AAA.
Naszą ambicją jest, by stać się liderem kategorii wydawców średniego szczebla. Dlatego poszukujemy projektów, które zainteresowałyby doświadczonych graczy i które wyróżniają się na tle konkurencji dzięki świeżości swojego konceptu albo pasji i artystycznego doświadczenia ich deweloperów. War Hospital produkcji Brave Lamb Studio jest dobrym przykładem tej strategii. W tej realistycznej grze wojennej stworzonej przez weteranów branży celem jest ratowanie życia, a nie zabijanie.
Na jakiego rodzaju wsparcie może liczyć studio gamingowe, kiedy podpisuje z Wami umowę?
Oferujemy wszystkie usługi wydawnicze typowe dla branży, począwszy od wsparcia finansowego, wiedzy w zakresie marketingu i komunikacji, zarządzanie PR i mediami społecznościowymi po testowanie gier, konsultacje w zakresie projektu gry, lokalizacji i śledzenia danych. W ramach naszej grupy mamy też 14 studiów produkcyjnych, każde z nich jest ekspertem w swojej dziedzinie. Rozumiemy dobrze jakie wyzwania mogą pojawić się przed studiami. Staramy się też promować synergie pomiędzy naszymi projektami dzieląc się technologią i wiedzą.
Jak oceniacie kondycję polskiej branży gier w porównaniu z rynkami zagranicznymi?
Polska ma bardzo aktywny i zróżnicowany rynek gier, to mieszanka gigantów branży i kreatywnych, niezależnych studiów tworzy ekosystem, który śledzimy z zainteresowaniem.
Zobacz także: Wrzesień na Steam należał do naszego gamingu, aż trzy polskie gry trafiły do zestawienia najlepszych premier miesiąca
W ubiegłym roku cała branża gier odnotowała silne wzrosty w trakcie pandemii. Jakie Waszym zdaniem są w tej chwili perspektywy branży po wielkich zmianach w tegorocznych premierach?
Przez lata gry zdobyły pozycję jednego z głównych elementów oferty rozrywkowej dostępnej konsumentom. Pandemia posłużyła jako katalizator ukazujący ponownie wartość gier i to, jak w różny sposób mają one pozytywny wpływ na graczy. W miarę jak życie wraca powoli do normalności patrzymy z wiarą w przyszłość, ponieważ moc gier, opowiadanie historii (storytelling), a także łączenie i stymulowanie ludzi nigdy nie były silniejsze.
NACON jest od wielu lat obecny na rynku gier i posiadacie już wiele projektów w Waszym portfelu wydawniczym. Które z nich są dla Was najważniejsze?
Wierzymy we wszystkie projekty, które prowadzimy i poświęcamy tą samą ilość zaangażowania i doświadczenia wszystkim naszym grom, mimo że każda z nich ma swoją specyfikę. Nasz portfel jest zbudowany wokół czterech głównych gatunków gier i obejmuje kilka obiecujących premier.
Vampire: the Masquerade - Swansong, Steelrising i The Lord of the Rings™: Gollum™ to wiodące tytuł naszego filaru gier akcji i gier przygodowych, stanowiące mieszankę uznanych na całym świecie marek i nowego ekscytującego IP stworzone przez nasze utalentowane studia.
The Lord of the Rings™: Gollum™
Gry wyścigowe to popularny gatunek zajmujący szczególne miejsce w katalogu tytułów NACON. Dzięki temu, że od wielu lat współpracujemy blisko ze studiem KT Racing, które specjalizuje się w wyścigówkach, NACON oferuje jedyny symulator rajdów samochodowych posiadający oficjalną licencję WRC (Rajdowych Mistrzostw Świata). Obecnie ten doświadczony zespół opracowuje długo oczekiwany tytuł Test Drive Unlimited Solar Crown.
NACON specjalizuje się także w adaptowaniu sportów, które są słabiej reprezentowane w grach komputerowych, spełniając marzenia hardkorowych fanów. Głównymi przykładami tej strategii są nasze tytuły Tour de France, Tennis World Tour oraz serie Cricket i Rugby.
Wreszcie, łącząc unikalną mechanikę rozgrywek i realistyczne treści, NACON jest zaangażowany w tworzenie doświadczeń, które wykraczają poza obecną ofertę rynkową w zakresie symulatorów. Train Life: A Railway Simulator polskiego studia Simteract to pierwsza gra łącząca kierowanie pociągiem i zarządzanie firmą. Obecnie dostępny w trybie early access na Steam, tytuł ten zdobywa bardzo pozytywne recenzje ze strony graczy.
Zobacz także: EA i Take-Two publikują wyniki finansowe. GTA V wciąż rządzi, a EA zalicza najlepszy kwartał w swojej historii
Wśród tytułów, które opublikowaliście są zarówno symulatory, wyścigówki jak i gry sportowe. Czy zamierzacie poszerzyć Wasz portfel o nowe gatunki gier?
W ostatnim czasie NACON dodał do swojego portfela kilka gier AAA - przykładem jest Roguebook, innowacyjny tytuł roguelike z mechaniką deckbuilder, opracowany wspólnie z Richardem Garfieldem, twórcą Magic: The Gathering. Tę samą strategię łączenia kreatywności i doświadczenia można zastosować do innych gatunków gier.
Obecnie przygotowujecie się do premiery gry War Hospital opracowanej przez Brave Lamb Studio. Jak oceniacie potencjał tego tytułu?
Historia, a w szczególności I wojna światowa, to fascynujący temat dla gier, taki, który warto nadal eksplorować, szczególnie w ramach gatunku gier o zarządzaniu i symulatorów. Brave Lamb ma dosyć innowacyjne podejście do tego konfliktu ponieważ będzie on widziany ze strony brytyjskiej, z perspektywy osoby zarządzającej szpitalem wojskowym. Uważamy, że jest to unikalne przesłanie z alternatywnym podejściem do tych wydarzeń, a jednocześnie oferujące graczom nowe, interaktywne historie i wyzwania związane z rozgrywką.
War Hospital
Brave Lamb Studio to dość nowe studio, a War Hospital to ich pierwszy projekt. W jaki sposób spółka ta przekonała Was do współpracy?
Brave Lamb jest nowym studiem, ale jego zespół składa się z osób z konkretnymi osiągnięciami. A to, połączone z innowacyjnym konceptem i funkcjonalnym prototypem zaprezentowanym przez Brave Lamb Studio stanowiło przekonujący dowód, że warto jest wspierać ten projekt. Czekamy z niecierpliwością by zaprezentować tą perełkę graczom, którzy poszukują nowych, realistycznych symulatorów zarządzania.