Przejdź do treści
Kategorie

Porsche może stać się europejską Teslą. Akcje niemieckiego producenta samochodów wzrosły od debiutu 40%

Udostępnij

Porsche było jednym z największych i najważniejszych IPO 2022 roku. Posiadanie akcji niemieckiego producenta samochodów może być równie satysfakcjonujące - a nawet bardziej opłacające się - niż posiadanie auta tej marki w garażu. Porsche zostało wydzielone przez Volkswagena i jego akcje od debiutu wzrosły o 40%.

„Berkshire Hathaway to najlepszy zakład na rynku”, mówi Charlie Munger na corocznej konferencji

VW i Porsche mają długą historię. Ferdinand Porsche, założyciel firmy noszącej jego imię, zaprojektował w 1938 r. pierwszy model Typ 114, ale nie wyjechał na ulicę. Jego wnuk został później dyrektorem generalnym VW w 1993 roku.

Dziś debiut Porsche AG na niemieckiej giełdzie, firma pozyskała 9,4 mld euro

Solidny popyt na towary luksusowe - zyskuje Porsche i LVMH

Powodem, dla którego kurs Porsche wzrósł, jest fakt, że spółka bardziej działa w kategoriach towarów luksusowych, a nie jako tradycyjny producent samochodów. Firma jest notowana na poziomie 20,6-krotności zysków. Volkswagen (VOW.Germany), firma z którą ma głębokie powiązania biznesowe i historyczne, jest notowana po 5,7-krotności zysków. Ford Motor (F) jest notowany 8,8 razy.

porsche giełda

Tesla notuje solidne wyniki i chce utrzymać dominację rynkową, dzięki obniżkom cen samochodów elektrycznych

Akcje Porsche są dostępne na platformie Saxo Investor pod tym linkiem.

Nie jest niczym niezwykłym, że firma samochodowa może udawać na giełdzie coś innego. Tesla (TSLA) znana jest z tego, że jest notowana na poziomie 47-krotności zysków, ponieważ inwestorzy zakładają, że bycie liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych opłaci się w przyszłości.

Porsche - a także włoski konkurent Ferrari - są bardziej podobne do firmy LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (MC.France), która produkuje nieskazitelne skórzane torby, perfumy i szampana, i jest notowana po 25-krotnym wzroście zysków.

porsche giełda ipo

Ich wspólną cechą jest to, że sprzedają luksusowe rzeczy, które są pożądane przez bogatych ludzi, dla których cena nie ma znaczenia. To oznacza, że marże są nieporównywalnie wyższe. 

Porsche pomaga również możliwość utrzymania kosztów na niskim poziomie dzięki głębokim więzom z VW. Dzielą one zakłady produkcyjne i współpracują w celu ciągłego ulepszania akumulatorów. Porsche chce, aby do 2030 roku 80% jego samochodów było elektrycznych.

Porsche wyróżnia się „dzięki swojemu nieco unikalnemu profilowi na skrzyżowaniu segmentu premium i luksusowego”. To pozwala mu „wykorzystać solidny popyt i wyższe marże, które można znaleźć w segmencie premium, a jednocześnie cieszyć się skalą wymaganą do płynnego finansowania zmian technologicznych wpływających na sektor”.

Porsche, z siedzibą w Stuttgarcie w południowo-zachodnich Niemczech, zatrudnia około 37 000 osób i ma kapitalizację rynkową 102 mld euro (109 mld dolarów). Oprócz klasycznego 911, produkuje również SUV-a Cayenne, pojazd elektryczny Taycan i kilka innych modeli.

Firma jest wyceniana ze znaczną premią w stosunku do swoich konkurentów, według FactSet. Akcje wzrosły o 20,7% w tym roku do 114,40 euro. Jej średnia cena docelowa wynosi 123,71 euro. Sześciu analityków ocenia akcje jako kupujące, a sześciu jako trzymające.

George Soros napełnił portfel akcjami Tesli. Sprawdzamy co jeszcze kupił znany inwestor w Q422

Bratobójcza wojna o przejęcie

W pierwszej dekadzie tego stulecia obie firmy zaangażowały się w zaciętą walkę w zarządzie, ponieważ znacznie mniejsze Porsche próbowało wykorzystać swoją wysoką wycenę, aby kupić VW, ale wysiłki te okazały się nieskuteczne, gdy rynek się odwrócił; VW kupił w zamian Porsche. W 2012 r. VW kupił ostatnie akcje Porsche w obrocie i przejął firmę w prywatne ręce.

volskwagen wykres

Miliarder Gautam Adani bohaterem „Big Short po indyjsku". Najbogatsza osoba w Indiach celem krótkiej sprzedaży

Po kilku latach imponującego wzrostu produkcji, w październiku VW wprowadził 25% udziałów Porsche na giełdę, a cena debiutu wyniosła 82,50 euro. Juergen Pieper, w Metzler Capital Markets, jest jednym z analityków, którzy uważają, że akcje mogą pójść wyżej, dając im średnioterminową cenę docelową na poziomie 130 euro.

„Popyt na wysokiej jakości produkty Porsche prawdopodobnie pozostanie bardzo solidny” - oceniają analitycy m.in Deutche Banku jak i wszystkich domów maklerskich pokrywających towary luksusowe. Segment konsumentów „uprawnionych do zakupu modelu Porsche rośnie nieproporcjonalnie silnie we wszystkich głównych regionach - co jest korzystne dla marki znajdującej się bardzo wysoko w rankingu preferowanych marek luksusowych".

Nazwa każdej spółki ma w sobie link, który prowadzi do platformy SaxoInvestor, gdzie można nabyć akcje. Saxo Bank jest partnerem Strefy Global Market.

Niezidentyfikowane obiekty latające (UFO) nowym zagrożeniem dla inwestorów zainteresowanych chińskimi spółkami

Udostępnij