Przejdź do treści
Kategorie

Orlen wchodzi we współpracę z firmą Alstom. Efektem może być rozwój ekologicznego transportu kolejowego w Polsce

Udostępnij

PKN Orlen podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z firmą Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego.

Europejski gigant pod chińską presją

Alstom to francuska firma, która po przejęciu konkurencyjnego Bombardiera jest prawdziwym europejskim czempionem w obszarze transportu kolejowego. Jednak mimo fuzji to podmiot, który nadal jest mniejszy od chińskiego giganta CRRC.

Nowa sytuacja geopolityczna skutkująca coraz większym rozdźwiękiem pomiędzy państwami Zachodu i Chinami istotnie wpłynęła na pozycję Alstomu. Amerykańsko – chińska wojna handlowa, skutki przecięcia łańcuchów logistycznych wywołane pandemią COVID-19 czy ciche poparcie Państwa Środka dla ataku Rosji na Ukrainę, pogarszają perspektywy chińskiego biznesu w Europie. W efekcie wzmacnia to pozycję jego głównego konkurenta z Francji, który dodatkowo posiadając europejskie DNA coraz mocniej wpisuje swoją działalność w realia Zielonego Ładu (idei opartej o transformację polegającej na rozwijaniu technologii nisko i zero-emisyjnych).

Alstom rozwija swoją ofertę niskoemisyjną m.in. poprzez ofertę lokomotyw wodorowych (wodór to jedno z głównych paliw promowanej przez Komisję Europejską strategii uzyskania neutralności klimatycznej do 2050 r.). W 2018 r. francuski koncern zaprezentował swoje flagowe rozwiązanie wodorowe w tym zakresie – Coradia iLint.

Orlen zmienia się w koncern multienergetyczny. 60% energii wyprodukowanej przez Grupę pochodziło ze źródeł niskoemisyjnych bądź zeroemisyjnych

Francuski mariaż?

PKN Orlen to koncern, który podobnie jak Alstom stawia obecnie na dostosowanie swoich działań do idei Zielonego Ładu. Wodór, małe jądrowe reaktory modułowe SMR, elektromobilność – to tylko kilka obszarów, w których płocki koncern zyskuje coraz więcej kompetencji.

Podpisanie porozumienia z Alstomem, w ramach którego PKN Orlen wykorzysta swoje wodorowe know - how to ruch w dobrym kierunku zarówno w kontekście transformacji energetycznej jak i dywersyfikacji oferty biznesowej. Efektem może być szybki rozwój ekologicznego transportu kolejowego w Polsce.

Jednak być może mariaż z francuską spółką zwiastuje coś jeszcze?

Spółka EDF Renewables jest zainteresowana rozwijaniem OZE na terenie Polski. Najbardziej łakomym kąskiem jest oczywiście offshore i realizacja projektów morskiej energetyki wiatrowej. Podobny priorytet w obrębie budowy koncernu multienergetycznego ma PKN Orlen, dla którego Bałtyk ma być jednym z najważniejszych obszarów biznesowych.

Czy obie firmy będą prowadzić ze sobą rozmowy w tej sprawie?

Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ale porozumienie płockiego koncernu z francuskim Alstomem wydaje się interesujące w tym kontekście, ponieważ pokazuje, że kontakty dwustronne z biznesem znad Sekwany mają się dobrze.

Co z tego wynika?

Porozumienie PKN Orlen i Alstomu świadczy o tym, że płocki koncern realizuje swoją strategię stawiając na konkrety i rzeczywiście dostosowuje się do założeń Zielonego Ładu (wodór). To ważna wiadomość dla inwestorów, ale także Polaków, którzy chcą rozwoju ekologicznego transportu kolejowego w kraju.

Ciekawym aspektem kooperacji płockiego czebola z francuskim potentatem jest również kraj, z którego wywodzi się Alstom. Nie jest tajemnicą, że kapitał znad Sekwany przeszedł do ofensywy i zamierza wpisywać coraz mocniej własne działania w strategiczne sektory polskiej energetyki. Czy polscy politycy spojrzą na to przychylnie?

Udostępnij