Jeszcze nie ma połowy listopada, a można stwierdzić, że rok 2018 był udany pod względem debiutów na światowych giełdach. Ale nie na warszawskim parkiecie.
Rynek IPO w tym roku jest na najważniejszej giełdzie świata – czyli na parkiecie przy Wall Street – najmocniejszy od 2014 roku. W I półroczu odbyło się 136 IPO, a spółki pozyskały 37,7 mld USD. Analitycy wskazują, że w II półroczu również działo się sporo, więc jest 100-procentowa pewność, że ten rok będzie niezwykle udany, jeśli chodzi o IPO.
W okresie lipiec-październik na NYSE doszło do IPO o wartości około 17,5 mld USD.
1. Wartość IPO na NYSE (w mld USD) w latach 2017-18
Za oceanem doszło do licznych debiutów spółek technologicznych. Na parkiet weszły m.in. Dropbox i DocuSign. Ale największym tegorocznym wygranym jest spółka Tilray, działająca na rynku leczniczej marihuany. Od debiutu jej wycena poszła w górę o około 430%!
Liczba IPO na świecie spada, ale ich wartość rośnie
Jeśli popatrzymy się szerzej, na cały świat, sprawa nie wygląda już tak różowo. Rok 2018 rozpoczął się od paniki na giełdach i to rzutowało na późniejsze zachowanie inwestorów i ich skłonność do powierzania pieniędzy spółkom giełdowym.
Według raportu "Global IPO Trends Q2 2018" autorstwa analityków EY, na najważniejszych światowych parkietach doszło w I połowie tego roku do 660 IPO, co oznacza spadek o 21% w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Jednak spółki zebrały z parkietów 94,3 mld USD, o 5% więcej, niż w I połowie 2017 roku i najwięcej od I połowy 2015 roku.
2. Liczba IPO (skala lewa) i wartość IPO (mld USD) na świecie
W I połowie 2018 roku spółki najchętniej debiutowały w USA, na NYSE i Nasdaq (po 12). Na parkiet hongkoński weszło 13 firm, na londyński 7. W Szwecji miały miejsce 4 IPO.
GPW wygląda słabo, nawet na tle regionu
Gdy spojrzymy na Polskę, sytuacja wygląda dramatycznie. Jak do tej pory w 2018 roku tylko 5 spółek zdecydowało się na IPO (Novaturas, Oncoarendi, Ten Square Games, ML System, Silvair). Pozyskały one blisko 300 mln zł. Nie liczymy tutaj przejść z NewConnect (Sescom, T-Bull). Na tym tle rok 2016, gdy wartość 12 IPO sięgnęła 1,1 mld zł, jawi się jako kraina mlekiem i miodem płynąca.
3. Debiuty na GPW w 2018 roku
Nazwa spółki | Data debiutu | Cena emisyjna | Wartość nowej emisji | Wartość całej oferty | Kapitalizacja na debiucie |
---|---|---|---|---|---|
Silvair | 30/07/2018 | 17,00 zł | 20 mln zł | 20 mln zł | 195 mln zł |
ML System | 28/06/2018 | 27,00 zł | 35 mln zł | 35 mln zł | 154,6 mln zł |
Danwood Holding | 11/05/2018 | 15,00 zł | 0 zł | 360 mln zł | Oferta zawieszona |
Ten Square Games | 11/05/2018 | 46,00 zł | 0 zł | 94 mln zł | 451 mln zł |
OncoArendi | 19/04/2018 | 29,00 zł | 58 mln zł | 58 mln zł | 396 mln zł |
Novaturas | 21/03/2018 | 44,13 zł | 0 zł | 92,9 mln zł | 359 mln zł |
- Ten rok jest wyjątkowo słaby pod względem debiutów. Jest to już drugi rok z rzędu gorszej koniunktury na rynku pierwotnym polskiej giełdy. Wystarczy zaznaczyć, że od wakacji nie było żadnej nowej oferty IPO – przyznaje Piotr Kwestarz, analityk Strefy Inwestorów.
Zobacz także: Lista debiutów i IPO na GPW
Kwestarz wskazuje, że coraz mniej spółek decyduje się na wejście na giełdę z powodu niskich wycen i braku zainteresowania inwestorów. Nie bez znaczenia na to ma zawierucha jaką na rynku TFI wprowadziły obowiązujące od początku tego roku regulacje MIFIID 2 oraz afera Getback.
- By zobrazować zjawisko, wystarczy spojrzeć na liczby z I półrocza. W tym okresie spółki wchodzące na GPW planowały zaoferować akcje o łącznej wartości 866 mln zł. Ostatecznie inwestorzy kupili akcje o wartości 280 mln zł. Tym samym spółki pozyskały zaledwie 1/3 zakładanego w prospektach emisyjnych kapitału. To oznacza najgorszy od lat wynik obliczanego w Strefie Inwestorów Wskaźnika Koniunktury IPO. Nic dziwnego, że niektóre spółki, jak Danwood, rezygnują z oferty, albo przesuwają ją na następne lata – tłumaczy Kwestarz.
Wytłumaczeniem dla GPW nie może być sytuacja w regionie. W I połowie 2018 roku liczba IPO na giełdach Europy Środkowej i Wschodniej poszła w górę o 36%, a wartość o 31% - wynika z przywoływanego już wcześniej raportu EY.
Władze GPW rozwijają handel towarowy, myślą nad handlem danymi. Problem w tym, że warszawska giełda przestała spełniać podstawową rolę, jaka jest jej przypisana: nie jest miejscem, w którym polskie, szybko rozwijające się spółki, szukają kapitału. Zastanawiającym jest też to, że wszystko dzieje się w okresie gdy polska gospodarka rośnie w szybkim tempie, a globalny i regionalny rynek IPO wygląda całkiem nieźle. Skoro jest kiepsko z IPO na GPW w sprzyjającym czasie, to jak będzie, gdy nadejdą ciężkie chwile? Cała nadzieja w nowej strategii dla rynku kapitałowego, która ma zostać opublikowana w tym roku przez Rząd i Pracowniczych Programach Kapitałowych.
Źródła ilustracji: 1. NYSE, 2. EY, 3. GPW, StrefaInwestorow.pl
Zobacz także: Wskaźnik Koniunktury IPO wyniósł od początku 2018 roku 32%. Tak złego półrocza dla debiutów nie było od dawna