Carbon Studio, deweloper gier VR, może jeszcze w tym roku zadebiutować na NewConnect
Na NewConnect w tym roku zmierza jeszcze jedna spółka gamingowa. Carbon Studio specjalizuje się w grach VR, a do ich najpopularniejszych tytułów należą „The Wizards” oraz „Alice VR”. Ostatnio spółka podpisała umowę na wydanie gry na podstawie znanego uniwersum Warhammer. Produkcja ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, a premiera planowana jest na przełomie 2020/2021 roku.
Założycielami Carbon Studio są dawni pracownicy The Farm 51.Od samego początku spółka zajmuje się tworzeniem gier w wirtualnej rzeczywistości. Od przeprowadzonej przez Carbon Studio w maju 2019 oferty akcji rynek VR znacząco wzrósł i dojrzał. Spółce udało się podpisać umowę na przygotowanie gry w universum Warhammer. Obecnie zespół pracuje nad produkcją kolejnej części „The Wizards. Dark Times”, która ma mieć premierę w pierwszej połowie 2020 roku.
- Rynek VR dla graczy zdecydowanie zwiększa swoją dynamikę i rozwija się w bardzo dobrym kierunku. Dziś wirtualna rzeczywistość wyszła wreszcie z początkowej fazy rozwoju, w którym graczami byli głównie fani tej technologii i potężnie zwiększa swoje zasięgi wśród różnych grup odbiorców - mówi Aleksander Caban, członek zarządu Carbon Studio.
Obecnie rynek VR mocno wzrósł. Widać to m.in. po liczbie użytkowników na platformie Steam, gdzie jest już 700 tys. graczy VR. Ilość tytułów gier na PC VR wynosi już 2,5 tys., natomiast na PS VR to jak na razie 300 produkcji. Najlepiej sprzedające się gry VR coraz częściej przekraczają granicę 1 mln kopii.
Zobacz także: Debiut Carbon Studio: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce?
Debiut Carbon Studio na NewConnect do końca roku
Carbon Studio od początkowo zapowiadało debiut na NewConnect na przełomie III i IV kwartału 2019. Spółka zamierza dotrzymać słowa i jeszcze w grudniu ma być notowana na rynku alternatywnym.
- Dokładamy wszelkich starań, aby debiut na NewConnect nastąpił jak najszybciej. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy już w końcowej fazie procedur, ale w tej chwili wszystko zależy już od GPW - komentuje Aleksander Caban.
W maju 2019 roku spółka przeprowadziła emisję akcji, w ramach której pozyskała zakładane 2,7 mln zł na dalszy rozwój oraz wydatki marketingowe. Redukcja w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła 18,3%. Głównym celem emisyjnym spółki była realizacja produkcji na podstawie umowy ze znanym uniwersum. To właśnie na grę VR typu premium zostanie przeznaczona większość środków. Budżet gry ma sięgnąć 2,1 mln zł, z czego 1,8 mln zł pochodzić ma ze środków z emisji akcji. Premiera gry jest planowana na przełom 2020 i 2021 r.
- Realizacja celów emisyjnych przebiega pomyślnie. Rozpoczęliśmy wszystkie działania jakie zadeklarowaliśmy w maju br. Głównym celem emisyjnym, który realizujemy jest produkcja nowej gry typu premium (AAA) z gatunku VR Fantasy osadzonej w uniwersum Warhammer: Age of Sigmar. To wyjątkowo popularny świat fantasy, o globalnej rozpoznawalności marki. Bardzo nas cieszy możliwość stworzenia tytułu osadzonego w szeroko znanym uniwersum, które stanowi podstawę kilkudziesięciu książek oraz gier komputerowych – to imponujący wynik - mówi Aleksander Caban.
Pozostałą część pozyskanego kapitału spółka przeznaczyła na produkcję kolejnej części gry The Wizards. W tym celu przeprowadzi również działania marketingowe związane z promocją flagowej marki. Pozostały budżet spółka wykorzysta na wzmocnienie rozwoju kompetencji zespołu produkcyjnego.
Carbon Studio chce utrzymać pozycję lidera gier VR na polskim rynku. Wzorem jest dla nich Ubisoft, który posiada w swoim portfolio 6 gier opartych o wirtualną rzeczywistość. Pierwszą produkcją polskiej spółki była „Alice VR”, która miała premierę w 2016 roku. Flagowym produktem, który został wydany dwa lata później jest „The Wizards”
Gry polskiej spółki cechują się filozofią współpracy z graczami, za co Carbon Studio otrzymało nagrody branżowe. Obecnie ma aż 85% pozytywnych recenzji na platformie Steam. Spółka chce się skupić na tworzeniu silnej marki Carbon Studio, ale również myśli o realizacji tytułów XR (AR i VR).
Zobacz także: Sukces IPO Carbon Studio. Wszystkie akcje znalazły nabywcę. Redukcja 18,3%
Współpraca ze światowym uniwersum
We wrześniu polska spółka podpisała umowę licencyjną na produkcję gry z brytyjskim wydawcą miniaturek i gier bitewnych, Games Workshop. Dzięki temu Carbon Studio stworzy grę przeznaczoną na wszystkie główne platformy VR, osadzoną w uniwersum Warhammer: Age of Sigmar. To właśnie na ten tytuł spółka przeznaczy większość pozyskanych środków z ostatniej emisji akcji.
Jak podkreśla prezes spółki, Błażej Szaflik uniwersum Warhammer to wyjątkowo popularny świat fantasy, o globalnej rozpoznawalności marki. Produkcja gry VR typu premium rozpocznie się jeszcze w tym roku, a premiera jest planowana na przełomie 2020/2021 roku.
- Pracę nad tym tytułem rozpoczęliśmy niedługo po podpisaniu umowy z firmą Games Workshop. Nasza współpraca układa się bardzo pozytywnie. Kooperacja przy produkcji gry z partnerem, który ma tak bogate portfolio jak Games Workshop jest dla nas bardzo ciekawym i cennym doświadczeniem. Firma od wielu lat wytwarza najlepsze miniaturki fantasy na świecie – projektuje, tworzy, sprzedaje i dystrybuuje całą gamę gier, figurek wojowników, książek i zestawów modeli Warhammer®: Age of Sigmar® i Warhammer® 40,000® poprzez sieć ponad 500 sklepów firmowych, sklep online www.games-workshop.com, oraz niezależne kanały sprzedaży w ponad 50 krajach na całym świecie. Gra nad którą pracujemy jest obecnie w fazie preprodukcji. W tym czasie m.in. stworzymy dokładny plan produkcji, określimy szczegółowy zakres naszej pracy oraz stworzymy podstawowe mechanik, fabuły – całą bazę, która pozwoli na określenie czym nasza gra będzie - opowiada członek zarządu spółki.
Brytyjska firma Games Workshop, z którą podpisano umowę, jest znana z produkcji gier bitewnych. To ona jest twórcą uniwersum Warhammer, które jest znane z gier planszowych, książek oraz figurek. Spółka jest warta na giełdzie Wielkiej Brytanii 1,85 mld GBP.
Zobacz także: Carbon Studio pracuje nad grą na podstawie umowy franczyzowej ze znanym Uniwersum Warhammer
Rynek gier VR
Rynek gier wirtualnej rzeczywistości jest coraz większy. Jak podkreśla zarząd spółki, produkcje VR tworzą nowy świat i pokazują historie w zupełnie nowy sposób, dzięki nowemu podejściu do tworzenia gier. Co więcej, najlepiej sprzedające się tytuły przekraczają nawet 1 mln kopii.
W 2018 roku odnotowano stabilny wzrost urządzeń VR. W sprzedaży jest 2,5 tys. produkcji przeznaczonych na PC VR oraz 300 tytułów na PS VR. Na platformie Steam jest już zarejestrowanych około 700 tys. użytkowników wirtualnej rzeczywistości
.
Rozwój urządzeń VR oraz adaptacja nowych sposobów poruszania się w aplikacji zmniejszyła poczucie dyskomfortu graczy, które występowało w pierwszych latach korzystania z gogli VR. Wraz z debiutem konsoli nowej generacji, czyli PlayStation 5 ich integralną częścią ma być właśnie Sony VR.
Zdaniem analityków wartość rynku VR w 2020 roku wyniesie około 10 mld USD. Największymi deweloperami tych gier są USA, Kanada, Chiny oraz kraje zachodniej Europy.
- Warto wspomnieć o szybko rosnącym rynku urządzeń VR-owych. W 2016 roku było to koło 1 miliona urządzeń, głównie PS VR, w tej chwili mówimy już o ok 16 milionach, a prognozy na 2021 rok to już podwojenie tej liczby. Jeśli rynek zachowa dynamikę wzrostu urządzeń z poprzednich lat ( a wszystko wskazuje na to, że tak będzie), w 2022 będzie to już ponad 50 mln urządzeń - zapowiada współzałożyciel spółki.