Wirtualna Polska sprzedana za 32 zł za akcję. Co to oznacza dla inwestora indywidualnego? | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
23 kwi 2015, 16:45

Wirtualna Polska sprzedana za 32 zł za akcję. Co to oznacza dla inwestora indywidualnego?

Wirtualna Polska ogłosiła cenę za akcję. Co to oznacza dla inwestora indywidualnegoDziś, w czwartek 23 kwietnia zakończył się road show zarządu Wirtualnej Polski po funduszach inwestycyjnych i została ustalona cena ostateczna za oferowane akcje spółki. Według źródeł PAP, inwestorzy instytucjonalni wycenili spółkę na 897 mln zł czyli o 12% mniej w stosunku do zaproponowanej ceny maksymalnej. Jak teraz prezentuje się spółka na tle branży? Czy taka cena jest atrakcyjna? Jakiej redukcji możemy się spodziewać?

Ile akcji będzie dla inwestorów indywidualnych?

Cena 32 zł za akcję oznacza, że spółka będzie musiała wyemitować 3 mln akcji, by zebrać z rynku zakładane 100 mln zł. Przy założeniu przeznaczenia 15% akcji dla transzy inwestorów indywidualnych, możemy się spodziewać, że spółka chce pozyskać z tej transzy około 43 mln zł.   

Jest to bardzo duża kwota. Dla porównania w ostatnim roku najwięcej kapitału od inwestorów indywidualnych zebrała spółka Alumetal S.A.: 29 mln zł. Następne miejsca zajęły spółki PCC Rokita S.A. z zebranymi środkami w wysokości 14,7 mln zł i Altus TFI z 14,2 mln zł. Należy jednak zaznaczyć, że ostatnie debiuty charakteryzowały się dużą redukcją zapisów. W 2014 roku na akcje Alumetalu zapisało się tylu inwestorów, że przy braku redukcji mogliby zasilić spółkę kwotą 40,6 mln zł, a spółka PCC Rokita mogłaby zebrać 61 mln zł. Fundusz Altus mógłby od inwestorów indywidualnych pozyskać aż 104 mln zł.

Płyną z tego dwa wnioski. Po pierwsze, jest prawdopodobne, że Wirtualna Polska zbierze oczekiwaną kwotę od inwestorów indywidualnych. Po drugie, patrząc na ostatnie debiuty i oczekiwaną kwotę, możemy spodziewać się małej redukcji zapisów, o ile transza dla inwestorów indywidualnych nie zostanie ograniczona.

Cena akcji na tle konkurencji

tabela 1 spółki z wig-media
Tabela 1. Wskaźniki C/Z i C/WK spółek wchodzących w skład indeksu WIG-media.
Dane z serwisu Sindicator.net

Wartości wskaźników rentowności dla Wirtualnej Polski są bardzo niskie (ROA 0,73%). Jednocześnie zadłużenie jest dość wysokie i wynosi 56,9% aktywów. Dwie spółki z branży mediowej mają porównywalne wskaźniki. Są to Cyfrowy Polsat oraz Cammedia. Niestety ich profil działalności różni się od profilu emitenta.

Obie spółki mają wskaźnik C/WK na poziomie odpowiednio 1,78 oraz 1,70. Średnia dla branży zaś wynosi 1,50. W porównaniu z tym, Wirtualna Polska wciąż jest dość droga. Przy ustalonej cenie ostatecznej, jej wartość wskaźnika C/WK wynosi 3,65. Nie pozostawia to więc dużego pola do potencjalnego wzrostu kursu. Lecz pamiętajmy też o tym, że spółka dokonała w ostatnim roku wielu akwizycji i ma zamiar za pozyskane środki dokonać ich jeszcze więcej. Jeśli synergia się powiedzie, to może się okazać, że spółka zaskoczy nas bardzo dobrymi wynikami w najbliższych latach i będzie warta swojej ceny.

Więcej na temat IPO Wirtualna Polska Holding S.A.:

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.