Przejdź do treści

udostępnij:

Producenci gier z GPW i NC planują coraz więcej premier gier VR na 2020 rok. To potwierdza, że wirtualna rzeczywistość rośnie w siłę

Udostępnij

Gry VR stają się coraz bardziej popularne. Polskie spółki decydują się na inwestowanie w ten segment. Chodzi m.in. o PlayWay oraz Bloober Team.

Na polskiej giełdzie mamy już jedną spółkę, która specjalizuje się w wirtualnej rzeczywistości. Mowa o Carbon Studio, zeszłorocznym debiutancie na NewConnect. Również inne spółki notowane na warszawskim parkiecie decydują się na poszerzenie swojego portfolio o produkcje VR. W tym segmencie swoją obecność zaznaczył już PlayWay, Ultimate Games oraz Bloober Team.

„Obecnie na Steam VR mamy 3 000 tytułów. Dzięki temu mówi się, iż rynek gier VR to rynek małych deweloperów. To małe studia tworzą najlepsze tytuły i mają wysoką sprzedaż. Można tu wymienić Beat Saber czy Boneworks. Unikalność rynku VR pozwala małym deweloperom na osiągnanie sukcesów porównywalnych z największymi studiami tworzącymi gry na regularne monitory” - mówi Karolina Koszuta, członek zarządu Carbon Studio.

Segment VR to już nie tylko domena Carbon Studio. W wirtualną rzeczywistość wchodzą kolejne polskie studia gamingowe.

Zobacz także: Najbardziej wyczekiwane polskie gry na Steama w 2020 roku

Carbon Studio specjalistą produkcji VR

Spółka notowana na NewConnect, od początku koncentruje swoją działalność na tworzeniu gier opartych na technologii wirtualnej rzeczywistości. W swoim portfolio ma już takie tytuły, jak The Wizards oraz Alice VR, które zostały wydane na główne urządzenia VR. Carbon Studio udowadnia też, że na samym VR można zarabiać. W całym 2019 roku spółka wygenerowała nieco ponad 2 mln zł przychodu i 1,1 mln zł zysku. Dla porównania w 2018 roku było to odpowiednio 0,88 mln zł przychodu i 0,34 mln zł zysku.

Obecnie Carbon Studio pracuje nad najważniejszym projektem, jakim jest gra oparta o uniwersum Warhammer: Age of Sigmar. Produkcja powstaje na licencji udzielonej przez brytyjskiego wydawcę miniaturek i gier bitewnych, Games Workshop. Premiera gry fantasy w wersji VR planowana jest na przełomie 2020/2021 roku.

W I półroczu 2020 roku Carbon Studio planuje premierę The Wizards Dark Times. Spółka początkowo planowała wydanie jedynie płatnego dodatku do wcześniejszej produkcji The Wizards. Jednak ze względu na duże zainteresowanie graczy tym tytułem zdecydowała o stworzeniu samodzielnego tytułu.
 

The Wizards


„Największą premierą tego roku będzie gra The Wizards - Dark Times. Zmierza ona na platformy PC VR, w następnej kolejności na gogle Oculus Quest. Kolejna premierą I półrocza 2020 jest port gry The Wizards - Enhanced Edition na PlayStation VR na rynek azjatycki, którą realizujemy z partnerem z tamtego regionu” – zapowiada Karolina Koszuta, członek zarządu Carbon Studio. „Jako wysoko oceniana gra VR The Wizards cieszy się uznaniem zarówno wśród graczy, jak i wśród partnerów biznesowych, co łączy się z planowanymi portami gry na kolejne gogle VR w tym roku” - dodaje.

Spółka działa również w segmencie wydawniczym. 20 lutego 2020 roku premierę będzie mieć gra Dreamo, która początkowo będzie dostępna w wersji na PC, a w późniejszym czasie zostanie stworzona na VR.

Carbon Studio - rozwijając swoją działalność w wirtualnej rzeczywistości - powołał niedawno zależną spółkę Iron VR. Jej zadaniem jest wydawanie mniejszych, niskobudżetowych produkcji VR. Spółka zakłada wydawanie kilku tytułów rocznie.

Zobacz także: Carbon Studio powołuje spółkę zależną - Iron VR zajmie się produkcją mniejszych gier VR o niewysokich budżetach

Symulatory PlayWaya również dostępne w wersji VR

Spółka Krzysztofa Kostowskiego, która jest już warta blisko 2,5 mld zł, również inwestuje w segment gier VR. Już w zeszłym roku wydała jedną z ważniejszych gier studia w wirtualnej rzeczywistości Thief Simulator.

Jeszcze podczas czatu inwestorskiego ze spółką PlayWay, który odbył się w listopadzie 2019 roku, prezes Kostowski potwierdził, że obecnie badają rynek gier VR. Również zapowiedział wydanie kolejnych produkcji w wirtualnej rzeczywistości.

W najbliższym czasie PlayWay planuje również wydanie innych tytułów na okulary VR, a większość z nich portuje spółka zależna GameBoom VR. W produkcji są m.in

  • Car Mechanic Simulator,
  • House Flipper,
  • Cooking Simulator,
  • I am Jesus Christ.

Zobacz także: PlayWay jest już warty ponad 2 mld zł. To druga po CD PROJEKT spółka gamingowa, która przekroczyła ten poziom

Ultimate Games i Gaming Factory łączą siły w wirtualnej rzeczywistości

Jeszcze w zeszłym roku powstała spółka Ultimate VR, która została powołana we współpracy Ultimate Games oraz Gaming Factory. Jej zadaniem jest przystosowanie tytułów z portfolio obydwu spółek do wirtualnej rzeczywistości.

Jak podkreśla prezes Gaming Factory, Mateusz Adamkiewicz, widoczne jest znaczne ożywienie w segmencie gier VR. Dlatego spółki chcą otworzyć się na nowy rynek, aby ich marki były obecne w tym segmencie.

„Obserwujemy przyspieszoną popularyzację sprzętu VR, który staje się tańszy i wygodniejszy w użyciu. Powołaliśmy wspólnie z Ultimate Games spółkę, której głównym zadaniem ma być przystosowywanie naszych gier do urządzeń VR, ale nie wykluczamy także pozyskiwania licencji zewnętrznych” – komentuje Mateusz Adamkiewicz, prezes Gaming Factory. „Na tym etapie zbyt wcześnie na zapowiedzi konkretnych tytułów i dat premier, ale liczymy na to, że do końca roku uda się wykonać od 2 do 5 portów gier z wersji PC” - dodaje.

Zobacz także: Ultimate Games i Gaming Factory powołali spółkę odpowiedzialną za przystosowanie gier do wirtualnej rzeczywistości (VR)

Horror VR od Bloober Team

Bloober Team specjalizuje się w produkcjach z gatunku psychologicznych horrorów. W nowej strategii planuje pozostanie przy konwencji horrorów, przy wykorzystaniu większej ilości elementów akcji. Co ciekawe, spółka również zainteresowała się segmentem VR i już w swoim portfolio posiada jedną produkcję w wirtualnej rzeczywistości.

Pod koniec zeszłego roku premierę miała gra Layers of Fear VR. Bloober Team zdecydował się na wydanie jednego ze swoich pierwszych tytułów na okulary VR. Jak zdradził prezes spółki, Piotr Babieno, o produkcję w tej wersji domagało się wielu fanów gry. Zaledwie kilkanaście dni po premierze, sprzedaż tytułu pokryła koszty produkcji i marketingu.
 

Zobacz także: Bloober Team pracuje nad grami z nowego portfolio, zmienia strategię i planuje przejście na GPW

Produkcje VR również od Moonlit Games

Gry w wirtualnej rzeczywistości planuje wydawać również Moonlit Games. W jednym z ostatnich komunikatów, spółka poinformowała o premierach dwóch symulatorów. Jeden z nich to Model Builder, gdzie gracz będzie sklejać cyfrowe modele. Wersja na PC będzie mieć premierę już w IV kwartale 2020, natomiast w późniejszym czasie powstanie również na okulary VR.

Szczegóły na temat drugiej produkcji na razie nie zostały zdradzone. Moonlit Games poinformował jedynie, że premiera drugiego symulatora odbędzie się w 2022 roku. Spółka również planuje jej wydanie na VR.

Zobacz także: Moonlit Games zapowiada premiery dwóch symulatorów

Gry VR od Ovid Works

Spółka Ovid Works, która planuje w tym roku debiut na NewConnect, ma już w swoim portfolio gier produkcję w wirtualnej rzeczywistości – Interkosmos VR. Tytuł został wydany w 2017 roku, również w wersji na PC. Interkosmos przenosi graczy w lata 70. XX wieku na pokład Zvezdy, który jest inspirowany rosyjskim pojazdem kosmicznym Soyuz. Ovid Works obecnie pracuje nad produkcją Falling Star, która będzie właśnie kontynuacją poprzedniego tytułu.

Ponadto, spółka pracuje nad grą Metamorphosis, która będzie mieć premierę jeszcze w tym roku. Tytuł będzie oparty o twórczość znanego pisarza, Franza Kafki.

Zobacz także: Premiera Metamorphosis, polskiej gry opartej o twórczość Franza Kafki, od Ovid Works jeszcze w tym roku

Superhot największym sukcesem polskiego VR-u

Mówiąc o rynku gier VR, nie należy zapominać o polskiej produkcji Superhot, która odniosły ogromny sukces na skalę międzynarodową. Jest to tytuł wydany w 2017 roku, a spółka Superhot Team w tydzień zarobiła 2 mln zł na tej produkcji.

Obecnie pierwszoosobowa (FPP) strzelanka jest dostępna zarówno w wersji na PC jak i konsole PlayStation 4.

Superhot VR

Do spółek, które planują jeszcze wejście w segment VR należy CreativeForge Games. W przyszłym roku zaplanowano premierę gry The Overseer, która również ma zostać wydana w wersji na okulary VR.

Jak podkreśla Karolina Koszuta z Carbon Studio, rynek VR dynamicznie się rozwija, a w ubiegłym roku miały miejsce premiery kolejnych sprzętów wirtualnej rzeczywistości. Cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród graczy.

„Rynek VR stabilnie rośnie. Jest to stały i dynamiczny trend. Większość dochodów z rynku VR ma branża gier komputerowych, jest ona motorem napędowym sprzedaży gogli VR. W poprzednim roku mieliśmy dwie duże premiery sprzętowe VR: Oculus Quest i Valve Index. Z czego Facebook, właściciel firmy Oculus, wyprzedał w USA wszystkie urządzenia na 3 tygodnie przed świętami. Obecnie sprzedana liczba Oculus Quest na rok 2019 to 700 tys. zestawów” - podsumowuje Karolina Koszuta z Carbon Studio.

Zobacz także: Nintendo Switch bije rekordy popularności. Które polskie spółki gamingowe mogą na tym skorzystać?

Udostępnij