Sojusz Uber i Hertz to początek rozwoju RoboTaxi którego Tesla jest ważnym elementem
Obrazek użytkownika Szymon Machalica
27 lis 2021, 11:29

Sojusz Ubera i Hertz to początek rozwoju RoboTaxi którego Tesla jest ważnym elementem

Wyobrażenie o przyszłości motoryzacji zazwyczaj koncentrowało się na takich spółkach jak Volkswagen, Toyota, Volvo. Jednak w ostatnim czasie na świeczniku mamy Tesle i Rivian. Są to młode i wizjonerskie spółki.

Do listy potencjalnych rewolucjonistów motoryzacyjnych obok Ubera, Waymo firmy Alphabet należy dopisać jeszcze Hertz Global Holdings. Co najbardziej rzuca się w oczy to kosmiczne kapitalizacje rynkowe, które kompletnie nie oddają realnego udziału w rynku.

Zobacz także: Kurs Rivian, producenta elektrycznych aut terenowych, rośnie jak na drożdżach od IPO

Problem kosmicznej wyceny rynkowej Tesli

Elon Musk nie realizuje wizerunku typowego dyrektora spółki, a sama Tesla nie jest tradycyjnym producentem samochodów. Jej wycena w okolicach 1,2 bln USD sugerowała, według wyliczeń Davida Trainera, że spółka posiada 118% całego globalnego rynku pojazdów pasażerskich.

Tesla sprzedała ułamek tego co Volkswagen jednak firma kierowana przez Muska wciąż jest warta wielokrotnie więcej, bo rozwija się szybciej i jest globalnym liderem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, które są przyszłością transportu.

Ostatnie statystyki sprzedaży samochodów w Europie wskazały, że Tesla Model 3 jest najchętniej kupowanym samochodem z wynikiem 24 591 sprzedanych modeli. Na drugim miejscu w TOP50 jest Renault Clio z wynikiem 18 264. W segmencie samochodów elektrycznych dwa pierwsze miejsca również należą do Tesli Model 3 oraz Model Y.
 

tabelka-1


Tesla dostarczyła ponad 627 000 samochodów na całym świecie w pierwszych trzech kwartałach 2021 roku, co stanowi wzrost o około 97% w stosunku do roku poprzedniego. Silne dostawy w trzecim kwartale pomogły wysłać akcje Tesli w górę o około 44% w październiku. Indeks S&P 500 zyskał około 7%.

Zobacz także: Tesla jest już warta więcej niż Facebook. Jaka jest realna wycena spółki króla memów Elona Muska

Tesla ma konkurencję, ale podczas gdy cały rynek EV się rozwija, wygląda na to, że największym zagrożeniem są samochody napędzane benzyną.
 

TESLA-AKCJE


Kurs Tesli często staje się tematem wielu dyskusji na Twitterze, gdzie Elon konsultował ostatnio kwestię sprzedaży 10% swoich akcji o czym pisaliśmy tutaj. Obecnie żniwo zbiera najdroższy tweet Muska z 2018, gdzie JPMorgan żąda 162 mln USD odszkodowania. „Rozważam wycofanie Tesli z giełdy po cenie 420 USD. Finansowanie zabezpieczone”. Informacja totalnie zdestabilizowała kurs spółki przez co bank inwestycyjny musiał dwukrotnie zmieniać wycenę warrantów.
 

Uber i Hertz stworzą sieć autonomicznych taksówek

Hertz w październiku postanowił 20% swojej floty napędzić energią elektryczną zamawiając 100 000 Tesli. Następnie Hertz ogłosił, że 50 000 samochodów dostarczy Uberowi z możliwością zwiększenia do 150 000 pojazdów w ciągu najbliższych trzech lat. Sojusz Hertz/Uber jest intrygujący, ponieważ wskazuje na przyszłość autonomicznej jazdy i potencjał sieci robotaxi. Kluczowym elementem będzie platforma logistyczna: dopasowanie kierowców do pojazdów. Hertz zapowiedział, że chce „odgrywać centralną rolę w nowoczesnym ekosystemie mobilności".

Kierowcy Ubera będą oferować usługi z wynajętymi samochodami Tesla początkowo w Los Angeles, San Francisco, San Diego i Waszyngtonie.

Dzięki swojemu doświadczeniu w zarządzaniu i utrzymywaniu flot oraz tworzeniu relacji z klientami, firmy oferujące wynajem samochodów są prawdopodobnie dobrze przygotowane do wypełnienia tej roli.

Zobacz także: Rynek mobilności idzie w kierunku elektrycznych pojazdów, mikromobilności i ekonomii współdzielenia. Triggo idealnie wpisuje się w te trendy - rozmowa z Rafałem Budweilem CEO Triggo

Wynajem Tesli dla kierowców Ubera ma oscylować w przedziale cenowym 299 – 334 USD co ma być najlepszą ofertą najmu dostępną na rynku. „To największa ekspansja pojazdów elektrycznych na platformie mobilności w Ameryce Północnej i jedna z największych globalnie, oznaczająca kolejny krok w kierunku celu Ubera, jakim jest zerowa emisja" - powiedział Andrew Macdonald, wiceprezes Ubera ds. mobilności i operacji biznesowych.

Byczy analitycy z banku inwestycyjnego Wedbush oceniają, że umowa między Uber i Hertzem toruje drogę do gigantycznego wzrostu w rynku taksówkarskim, a szczególnie w sieci przyszłości samojezdnych „robotaxis”. „Firmy zaczynają budować fundamenty dla długo oczekiwanej sieci robotaxi i to one nadadzą kierunek w ciągu następnej dekady”, ocenia Ives, szef zespołu. „Technologia FSD (full-service-driving) jest gotowa do bezpiecznego wdrożenia w ciągu najbliższych lat z robotaxi prawdopodobnej rzeczywistości dla Tesli w ciągu najbliższych 2-3 lat", analityk dodał w notatce.
 

hertz-model-3

REUTERS/Brendan

Transakcja z Hertzem, według brokerów, jest rozszerzeniem rynku z większą liczbą konsumentów doświadczających EV podczas wynajmowania samochodów lub korzystania z usług rideshare.

Można mieć trochę kłopotów ze zrozumieniem czy to dobry interes dla Hertza. Zgodnie z raportem, ostateczna stawka tygodniowa wynosi 299 USD. Jeśli pojazd jest stale wynajmowany przez 52 tygodnie, to daje to 15 600 USD za rok. Czy to w ogóle pokryje amortyzację?

Tak. Prawdopodobnie kierowca zostanie obciążony dodatkową opłatą za „rozpoczęcie". Wypożyczalnie trzymają swoje samochody średnio 2 lata. W ramach ich umowy z Teslą, koszt wynosi około 42 000 USD za pojazd, który prawdopodobnie będą w stanie sprzedać za 30 000 USD dwa lata później. Nowe samochody zazwyczaj wymagają bardzo mało napraw, które prawdopodobnie będą musiały być ponoszone przez kierowcę. Dodatkowo kosztem ubezpieczenia będzie obciążony kierowca, a to będzie dodatkowy zysk dla spółki. Hertz prawdopodobnie zarobi 10 000 USD nawet po uwzględnieniu kosztów finansowania i licencji. Nie jest to rewelacyjny wynik, ale więcej niż wystarczająco dobry dla tego biznesu.

Zobacz także: Elon Musk rządzi Teslą niczym dyktator. Narasta bunt akcjonariuszy mniejszościowych spółki

Co z tym bankrutem: Hertz

Hertz wyszedł z upadłości 30 czerwca. Spółka wygenerowała 860 mln USD skorygowanego zysku przed odsetkami, podatkami, amortyzacją (Ebitda) w trzecim kwartale, co stanowi rekordowy wynik kwartalny. W tym samym kwartale rok temu, kiedy pandemia spowodowała spadek liczby podróży, spółka straciła 26 mln dolarów. Firma prognozuje od 2 mld do 2,1 mld USD Ebitda za cały rok i od 500 mln do 600 mln USD za czwarty kwartał. Prognozowana Ebitda na 2021 r. znacznie przekroczyłaby 649 mln USD Ebitdy, którą Hertz wygenerował w 2019 r. Hertz poinformował, że osiągnął 300 mln USD strukturalnych rocznych oszczędności kosztów. W trzecim kwartale Hertz zarobił 605 mln USD, czyli 1,13 USD na akcję. Jest to powyżej pojedynczego szacunku 85 centów na FactSet. Hertz nie ma praktycznie żadnego analityka, ale to się zmieni po ofercie akcji.
 

HERTZ-AKCJE


Akcje zarówno Hertza, jak i konkurencyjnej Avis Budget Group (CAR) wzrosły w ostatnim czasie dzięki oczekiwaniom utrzymania wysokiej rentowności w 2022 r. oraz możliwościom w zakresie zarządzania flotą w najbliższych latach. Hertz zyskał na wartości dzięki informacjom z Tesli.
 

CAR-AKCJE


Hertz zakończył kwartał z 2,7 mld USD wolnych środków pieniężnych i 1,5 mld USD długu w postaci kredytów bankowych, co daje 1,2 mld USD gotówki netto. Nie wliczając w to papierów wartościowych Hertza zabezpieczonych aktywami jego floty pojazdów. Avis zakończył drugi kwartał z długiem korporacyjnym netto w wysokości około 3 mld USD, nie licząc papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami. Mark Fields, tymczasowy dyrektor generalny spółki, określił ją „mianem wiodącej w branży” oraz zapowiedział, że Hertz jest „dobrze przygotowany do finansowania naszych strategicznych inicjatyw".

Rosnący poziom gotówki w bilansie Hertza wywołał spekulacje, że spółka może starać się spłacić 1,5 mld USD z wysoko-dywidendowych akcji uprzywilejowanych wyemitowanych na początku tego roku dla grupy kierowanej przez fundusze zarządzane przez Apollo Global Management (APO). Ze względu na siłę bilansu Hertz nie planuje emisji akcji w najbliższej ofercie. Wszystkie akcje zostaną sprzedane przez dotychczasowych posiadaczy. Kenny Cheung, dyrektor finansowy, powiedział, że spółka jest zadowolona z większej liczby podróży międzynarodowych do USA i że taka działalność jest „wysoce rentowna" dla Hertza.

Fields powiedział, że firma Hertz planuje zaoferować klientom wybierającym Tesla „wysokiej jakości i zróżnicowane" doświadczenie w zakresie wynajmu, w tym coś, co nazwał przyspieszoną rezerwacją przez aplikacje mobilną.

Zobacz także: Producent aut elektrycznych Li Auto raportuje rekordowe dostawy pojazdów. To może stanowić impuls do wzrostu akcje Tesla

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.