LPP montuje panele fotowoltaiczne na centrach logistycznych
Obrazek użytkownika Łukasz Kołodziejczyk
16 wrz 2021, 08:00

LPP montuje panele fotowoltaiczne i tworzy zielone centra dystrybucyjne. Od 2023 roku spółka będzie korzystać tylko z zielonej energii

Niedawno pisaliśmy o proklimatycznej i niskokosztowej polityce Dino, które współpracowało ze spółką Novavis w montowaniu paneli słonecznych na dachach sklepów. Tym razem dobrym przykładem świeci LPP, które podpisało z Figene Capital jedną z większych umów PPA na polskim rynku, a w międzyczasie skupiło się na tworzeniu zielonych centrów dystrybucyjnych.

Czy jest na polskim rynku więcej spółek, które obrały podobną drogę? Okazuje się, że tak! Polityka zrównoważonego rozwoju jest na GPW coraz bardziej popularna, a to dobry znak, bo na zachodzie spółki kwalifikowane do nurtu ESG co do zasady w przeciągu ostatnich 10 lat pozwalały inwestorom zarobić więcej.

Ogromna umowa PPA

W ubiegłym tygodniu spółka Figene Capital S.A. poinformowała o zaakceptowaniu oferty na długoterminową sprzedaż energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych dla holdingu LPP S.A. Na mocy oferty zaakceptowanej przez polskiego potentata z przemysłu odzieżowego, spółka wchodząca w skład grupy Figene będzie dostarczała LPP energię od pierwszego dnia stycznia 2023 roku przez okres 10 lat, z możliwością przedłużenia kontraktu o okres kolejnych 5 lat. Zgodnie z komunikatem, kontrakt, którego wolumen wynosi aż 358 GWh, pokrywa całkowite potrzeby LPP w zakresie zabezpieczenia energii elektrycznej na terenie Polski.

Dla Figene umowa ma charakter strategiczny z punktu widzenia przyszłych przychodów grupy. Zgodnie z zapowiedziami, przedsiębiorstwo ma zamiar stworzyć dwie spółki celowe, których zadaniem będzie budowa elektrowni wiatrowych mających za zadanie dostarczenie energii dla LPP. Obecnie Figene skupia się na rozbudowie portfela inwestycyjnego składającego się z odnawialnych źródeł energii oraz na rozwoju obszaru dystrybucji.

Strategia zrównoważonego rozwoju zapowiedziana przez LPP na lata 2020-2025 nosi nazwę „For People For Our Planet” i jest odpowiedzią na postępujące negatywne zmiany klimatyczne. Wśród planowanych kierunków zmian znalazły się: produkt i produkcja, bezpieczeństwo chemiczne, plastik pod kontrolą oraz budynki centrali i sieć sprzedaży. W strategii czytamy deklaracje o wdrażaniu programu Eco Aware Production, zgodności ze standardami ZDHC, opakowaniach i kartonach z recyklingu oraz certyfikatach ekologicznych BREEAM/LEED dla wszystkich nowych budynków. Co istotne, plany LPP idą znacznie dalej, a spółka rozpisała strategiczne cele zrównoważonego rozwoju aż do 2030 roku.

Pierwsze efekty strategii widać już teraz – obecnie spółka kończy prace wykończeniowe na terenie nowego centrum dystrybucyjnego w Brześciu Kujawskim. Na dachu obiektu spółka zleciła zainstalowanie 4 tysięcy paneli fotowoltaicznych – instalacja o łącznej mocy 1,5 MW i powierzchni ponad 7 tysięcy m. kw. jest jednym z największych zielonych przedsięwzięć w regionie. Biorąc pod uwagę przeciętną wartość 20 paneli na domu jednorodzinnym, nowe centrum dystrybucyjne stanowi odpowiednik aż 200 zielonych domów. Gdy dodamy do tego progresywne oświetlenie LED, obiekt w Brześciu Kujawskim jawi się jako bardzo dobra reprezentacja współczesnej myśli zrównoważonego rozwoju. Co ważne, cały projekt wydaje się być bardzo efektywny kosztowo – w ciągu roku panele mają wyprodukować aż 1,5 GWh energii elektrycznej. Energię tę zużyje w przyszłości LPP (nadwyżki mają trafiać do sieci), a faktyczny zysk będzie tym większy, im bardziej wzrosną ceny prądu.

panele fotowoltaiczne

Źródło: LPP S.A. (lppsa.com).

Zobacz także: Nadchodzą zielona transformacja i zielona inflacja. Zapóźnienia, ekologia i konieczność inwestycji sprawi, że ceny w Polsce będą rosły

Polska telekomunikacja świeci przykładem od dawna

Duże umowy PPA to domena nie tylko dużych spółek z WIG20, jednak spółki z WIG20 zawierają je szczególnie chętnie. Za kolejny przykład może posłużyć Cyfrowy Polsat, który w marcu bieżącego roku przez spółkę Polkomtel Sp. z o.o. podpisał długoterminową umowę dotyczącą zakupu energii elektrycznej z farmy fotowoltaicznej ZEPAKu. Przez 15 lat, z możliwością przedłużenia o 5 lat, farma fotowoltaiczna o mocy 70MW, zlokalizowana na rekultywowanych terenach powydobywczych w Brudzewie, będzie dostarczała spółce Cyfrowego Polsatu czystą energię elektryczną na potrzeby własne lub na odsprzedaż, szczególnie klientom B2B. Zgodnie z komunikatem, przy założeniu aktualnie prognozowanych wskaźników inflacji, łączna wartość zobowiązania Polkomtelu wynikającego z umowy PPA wyniesie około 300 milionów złotych.

Przykład Cyfrowego Polsatu potwierdza, że umowy PPA mają się dobrze oraz ugruntowuje silny globalny zwrot w kierunku ESG. Spółka od dłuższego czasu publikuje niefinansowe raporty ESG, w których opisuje swoje społecznie odpowiedzialne działania w zakresie bezpieczeństwa, pomocy dzieciom, promocji sportu i aktywności fizycznej oraz edukacji, które podejmowane są w obszarach biznesu i rynku, miejsc pracy, otoczenia społecznego i środowiska. 13 społecznych celów działalności oraz liczne akcje charytatywne tworzą ze spółki Zygmunta Solorza nowoczesny holding telekomunikacyjny.

Odpowiedzialne społecznie działania Cyfrowego Polsatu to niejedyny przykład tego typu aktywności – ba, nie jest on nawet unikalny w sektorze i indeksie, ponieważ podobną politykę stosuję Orange. Już w połowie 2020 roku Orange Polska został stroną umowy PPA dotyczącej zakupu czystej energii elektrycznej pochodzącej z dwóch farm wiatrowych, na które składa się 6 elektrowni (w Jarocinie i Krotoszynie) o sumarycznej mocy 15 MW. Drugą stroną porozumienia jest Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia. Umowa przewiduje dostawę 510 GWh zielonej energii elektrycznej w okresie 10 lat, co stanowi około 10% lokalnego zużycia energii grupy. Spółka docelowo chce osiągnąć udział energii odnawialnej w całości zużywanej energii elektrycznej na poziomie przynajmniej 50%, a zawarta w zeszłym roku umowa to dopiero pierwszy fizyczny krok w tym kierunku. Ale to nie wszystko, bo czysta energia z farm wiatrowych już teraz płynie do 18 tysięcy punktów odbioru w infrastrukturze Orange Polska, ponieważ umowa zakładała dostawę już od stycznia 2021 roku. Orange już od ponad 10 lat, a w dużej mierze od niemal 15 lat, kieruje się zrównoważonym rozwojem i społeczną odpowiedzialnością biznesu – w raportach spółki od 2016 roku bardzo dużo uwagi poświęca się szczególnie ładowi korporacyjnemu i działaniom społecznym.

Zobacz także: Panele słoneczne na wodzie – przyszłość czy chwilowa moda?

Inwestycje odpowiedzialne społecznie są coraz bardziej popularne – i dają zarobić

Co łączy Dino, LPP, Cyfrowy Polsat i Orange Polska? Wszystkie wchodzą w skład indeksu WIG-ESG, a więc podejmują dodatkowy trud, aby rozwijać się w sposób zrównoważony i społecznie odpowiedzialny. Przypomnijmy, że nurt ESG to nic innego, jak polityka zrównoważonego rozwoju w oparciu o filary środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego. Obecnie obserwujemy trend przykładania bardzo dużej wagi do każdego z czynników ESG, choć po raz pierwszy mamy tak dużo dowodów na działania w zakresie ochrony środowiska od sporej części spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Umowy PPA stają się coraz bardziej popularne, a dzieje się tak nie bez przyczyny.

Niedawno agencja S&P Global przedstawiła szokujący wniosek z raportu dotyczącego ryzyka klimatycznego i odporności klimatycznej. Zdaniem analityków klęski żywiołowe eskalowane obecnie przez zmiany klimatyczne kosztują firmy i inwestorów miliardy dolarów. Koszty kapitału naturalnego w 2019 roku były aż o 77% wyższe niż dochód netto największych globalnych spółek, a 66% z tych firm będzie miało co najmniej jedno ważne aktywo pod wysokim ryzykiem fizycznym w 2050 roku.

Obecnie większość naukowców w swoich badaniach zauważa dużą presję na segment inwestycji społecznie odpowiedzialnych – wiele wskazuje na to, że czas świetności tego sektora jeszcze nadejdzie, choć już teraz ma się on bardzo dobrze. Warto wskazać, że jeszcze do niedawna (do około 2008-2010 roku) spółki, które nie działały w sposób zgodny z ideałami ESG pozwalały zarobić więcej. Obecnie już od około 10 a nawet 12 lat sytuacja ta jest odwrotna, a duża część inwestorów już teraz – zanim jeszcze zainwestuje w daną spółkę – sprawdza czy jej działania są społecznie odpowiedzialne, dobre dla środowiska i czy towarzyszy im odpowiedni ład korporacyjny. Trend ten szczególnie widoczny jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Wiele wskazuje na to, że w Polsce inwestycje odpowiedzialne społeczne i zgodne z ideami ESG będą zyskiwały na popularności. Polski respect Index, będący reprezentacją tych trendów, publikowany był od 2009 roku. W 2020 roku zmienił indeks zmienił nazwę na WIG-ESG (stworzony w 2019 roku), w którego skład wchodzi obecnie aż 60 spółek o łącznej kapitalizacji ponad 188 miliardów złotych. Władze spółek notowanych na GPW zdają sobie sprawę, że w przyszłości decyzja inwestycyjna może zależeć nie tylko od danych finansowych, ale też niefinansowych, dlatego obecnie coraz więcej wysiłku podejmuje się, aby sprostać wysokim oczekiwaniom środowiskowym i społecznym. I warto podkreślić, że jest to trend nie tylko szczytny, ale też pożyteczny.
 

Notowania WIG-ESG od początku 2021 roku

WIG-esg

Źródło: gpwbenchmark.pl, karta indeksu WIG-ESG.

Zobacz także: Efektywność energetyczna, elektryfikacja i inwestycje VC w startupy sektora OZE - te trendy inwestycyjne zdominują sektor energii

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.