Boryszew przy historycznych maksimach. Sprawdzamy dlaczego kurs akcji rośnie i jak długo to jeszcze potrwa | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
20 lut 2017, 12:02

Boryszew przy historycznych maksimach. Sprawdzamy dlaczego kurs akcji rośnie i jak długo to jeszcze potrwa

Grupa przemysłowa kontrolowana przez Romana Karkosika po raz kolejny w swojej historii jest warta około 2,9 mld zł, bo jest przy historycznych maksimach. W trakcie ostatnich 12 miesięcy jej wycena zwiększyła się o 170 proc. Czy walor przebije się na trwałe przez historycznie wysoki poziom cenowy? Rajd Boryszewa jest imponujący. W trakcie ostatnich 12 miesięcy jego kurs pobił na łeb na szyję indeks mWIG40, który poszedł w górę „tylko” o 44 proc. Co jest przyczyną tak dobrego zachowania waloru?

Rekordowa sprzedaż nowych aut w Europie wspomogła kurs

Boryszew to grupa przemysłowa produkująca komponenty do samochodów oraz specjalizująca się w przetwórstwie metali nieżelaznych. Ma fabryki w 14 krajach na 4 kontynentach i zatrudnia ponad 9 tys. osób. Znaczącą część przychodów Boryszew uzyskuje ze sprzedaży części do aut na terenie Europy. Jego najważniejszym partnerem jest grupa Volkswagen.

W 2016 roku sprzedaż nowych aut na terenie Unii Europejskiej wzrosła o 6,8 proc., do 14,6 mln i to jest najlepszy wynik od 9 lat

podała niedawno organizacja European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

Efekt? Od początku stycznia do końca września 2016 roku spółki grupy produkujące części do aut zarobiły na czysto blisko 78 mln zł, podczas gdy w podobnym okresie 2015 roku zanotowały 18,5 mln zł straty. Marża za sprzedaży sięgnęła blisko 15 proc., tymczasem w 2015 roku wynosiła 7 proc. Był to m.in. efekt podwyżek cen komponentów z tworzyw oraz zdobycia bardziej rentownych kontraktów na dostawy przewodów do klimatyzacji samochodowej (spółka Maflow).

Hutmen, czyli udany deal Karkosika

Spółka Boryszew w styczniu zakończyła przymusowy wykup akcjonariuszy mniejszościowych w należącej do jej grupy firmie Hutmen. Papiery zostały zakupione poniżej wartości księgowej. Analitycy uważają, że producent wyrobów z metali jest niedowartościowany, a tym samym jest to transakcja, na której Boryszew w przyszłości zarobi.

To nie koniec pozytywnych informacji ze spółki Karkosika. Na jesieni spółka Maflow otworzyła zakład w Meksyku, a Impexmetal w tym roku ma uruchomić tam działalność. A pod koniec marca br. ma się zakończyć odbudowa zniszczonego przez pożar zakładu w Prenzlau (Niemcy), który ma ruszyć operacyjnie pod koniec kwietnia, jak zapowiadał na jesieni nowy prezes Boryszewa Jarosław Michniuk.

Ceny gumy i metali są dla Boryszewa neutralne

Gdy zestawi się kurs Boryszewa z notowaniami miedzi czy aluminium, może się wydawać, że jest on mocno zależny od wahań ceny tych metali.

Jednak Jakub Szkopek, analityk DM mBanku tłumaczy, że dla biznesu Boryszewa (dla zysku operacyjnego i netto) ceny metali, takich jak miedź i aluminium, oraz gumy (co jest ważne dla spółki Maflow) są neutralne, bo firma jest w stanie wrzucić koszty ich zakupu w cenę swoich produktów.

Wykres 1. Notowania spółki Boryszew (linia niebieska) na tle notowań cen miedzi (linia różowa) i aluminium (linia pomarańczowa)

brs metale 2

Boryszew był niedowartościowany względem konkurentów, ale to się zmienia

Dzięki prawdziwemu rajdowi, jaki walor zaliczył w ciągu ostatnich 12 miesięcy (+170 proc.), Boryszew nadgonił stratę, jaką miał nad jednym z najważniejszych konkurentów, spółką Eaton...

Wykres 2. Notowania Boryszewa kontra notowania Eaton

brs etn 2

...ale wciąż pozostaje daleko w tyle za innym konkurentem, spółką Magna International, która w trakcie ostatnich 5 lat podrożała o 132 proc. (Boryszew w tym czasie o 45 proc.).

Wykres 3. Notowania Boryszewa kontra notowania Magna International

brs mga 2

Będzie lepiej?

Czy to oznacza, że przed Boryszewem świetlana przyszłość? Niekoniecznie.

Po pierwsze, sprzedaż nowych aut na terenie UE ma w 2017 roku wzrosnąć o ledwie 1 proc. – mówi prognoza wspomnianej już organizacji ACEA.

Jeśli chodzi o sprzedaż aut, to ona rzeczywiście w tym roku nie będzie w Europie tak dynamicznie rosła, jak w dwóch poprzednich latach, ale powinna pójść w górę o około 2 proc. Jest jednak zbyt wcześnie, by wieszczyć jakieś załamanie rynku nowych samochodów

uważa Jakub Szkopek, analityk DM mBanku.

Prognoza DM mBanku dla Boryszewa na 2017 r. zakłada, że zysk operacyjny spółki zmaleje o kilka procent, w porównaniu do zysku z 2016 roku. Jednym z zagrożeń dla firmy Karkosika jest brak przedłużenia czasowych podwyżek cen produktów (np. na 3 lata o jedną trzecią), jakie spółka uzyskała od swoich klientów w 2016 roku. Analitycy mBanku szacują, że wpływ tych czasowych podwyżek był istotny jeśli chodzi o wynik spółki w 2016 roku.

Zarząd Boryszewa jest optymistyczny co do wyników za 2017 rok, ale należy pamiętać, że baza z 2016 roku będzie wysoka, czyli będzie trudniej zachwycić inwestorów wynikami

zwraca uwagę Szkopek.

Na Boryszew nie bardzo chcą stawiać zarządzający funduszami emerytalnymi. W połowie stycznia br. spółka Karkosika była jedną z kilku firm najbardziej niedoważanych przez OFE względem mWIG40 – wynika z raportu PAP. Na dzień 18 stycznia br. OFE miały ledwie 0,14 proc. papierów Boryszewa o wartości 2,6 mln zł.

Boryszew wciąż ma duże zadłużenie, o wartości około 1 mld zł. Spółka nie wypłaca regularnie dywidend, a OFE preferują firmy dzielące się zyskiem. Poza tym bywają okresy, że komunikacja z rynkiem w Boryszewie nieco szwankuje, ale teraz się to powinno zmienić na plus 

tłumaczy Szkopek.

Ostatnio na temat sytuacji i planów grupy Boryszew wypowiedział się dla wnp.pl wiceprzewodniczący rady nadzorczej Arkadiusz Krężel: => Krężel: stabilne inwestowanie poprawia sytuację grupy Boryszew

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.