Przejdź do treści

udostępnij:

Sukces zbiórki Wisły Kraków pokazuje, że wykorzystanie crowdfundingu w restrukturyzacji spółki jest realne

Udostępnij

Wisła Kraków na platformie crowdfundingowej zebrała 4 mln zł i to w nieco ponad 24 godziny. Zbiórka była częścią planu ratunkowego popularnego klubu piłkarskiego, który popadł w kłopoty finansowe. To pokazuje, że crowdfunding może być także dobrym i skutecznym sposobem na szybkie pozyskanie kapitału, a tym samym restrukturyzację firmy. Takiego samego zdania jest Wojciech Bokina, radca prawny z kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy.

Sukces zbiórki Wisły Kraków na platformie Beesfund

Wisła Kraków popadła w kłopoty finansowe. Klub zdecydował się opracować plan ratunkowy. Jednym z jego elementów było szybkie pozyskanie kapitału na platformie crowdfundingowej Beesfund. Zbiórka zakończyła się sukcesem. W nieco ponad 24 godziny Wisła Kraków zebrała 4 mln zł. Tym sposobem ponad 9 tys. kibiców - inwestorów objęło trochę ponad 5% akcji klubu.

Warto podkreślić, że Wisła Kraków to pierwszy klub z Ekstraklasy, który wyemitował swoje akcje na platformie equity crowdfundingowej.
 

Beesfund Wisła Kraków

Zobacz także:Wisła Kraków sprzedała wszystkie akcje w 24 godziny i pobiła rekord polskiego Crowdfundingu

Crowdfunding sposobem na restrukturyzację firmy

Przykład Wisły Kraków pokazuje, że crowdfundung może być skutecznym sposobem na wyciąganie firm z kłopotów finansowych. Szczególnie chodzi o restrukturyzację przedsądową, czyli wszystkie sposoby pozyskiwania kapitału na ratunek firmy, jeszcze przed złożeniem formalnego wniosku do sądu.

- Jeśli chodzi o restrukturyzację przedsądową to Wisła Kraków jest doskonałym przykładem spółki, która nie zdecydowała się na złożenie do sądu wniosku restrukturyzacyjnego i zamrożenie przez to spłaty wymagalnych wierzytelności m.in. piłkarzy, ale na pozyskanie finansowania m.in. przez crowdfunding i spłatę zaległości – powiedział Strefie Inwestorów Wojciech Bokina, radca prawny z kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy.

Mimo, że zebrana kwota nie pokryje wszystkich zobowiązań Wisły Kraków, to na pewno zwiększy płynność klubu. Dlatego pozyskiwanie kapitału poprzez zbiórki crowdfundingowe jest bardzo pożądane na wczesnym etapie ratowania spółki gdy popadnie w kłopoty finansowe.

- Restrukturyzacja ma większe szanse powodzenia jeśli zacznie się ją jak najwcześniej. Crowdfunding jako metoda pozyskiwania kapitału może zostać użyta jeszcze na etapie restrukturyzacji przedsądowej i dzięki niej spółki mogą poprawić swoją płynność i zwiększyć możliwości inwestycyjne – dodaje ekspert.

Restrukturyzacja poprzez crowdfunding nie dla każdej spółki

Crowdfunding udziałowy może być dobrym sposobem na szybkie pozyskanie kapitału, ale nie w przypadku każdej spółki. Firmy w restrukturyzacji na pewno nie cieszą się dużym zaufaniem wśród inwestorów. Dlatego w ramach crowdfundingu spółki powinny zachęcać do kupna ich papierów wartościowych poprzez dodatkowe bonusy lub rabaty.

- Crowdfunding może pomóc spółkom w restrukturyzacji, ale nie wszystkim. Crowdfunding może być pomocny dla spółek, które oferują „lekkie” usługi lub produkty np. Matras S.A. czy Próchnik S.A., które mogą połączyć ofertę nabycia swoich akcji z bonami z dużym rabatem np. na książki czy garnitury i koszule. Natomiast crowdfunding może nie być najlepszym rozwiązaniem dla deweloperów czy przedsiębiorstw budujących mosty, bo trudno byłoby im oferować inwestorom coś jeszcze poza udziałem w kapitale zakładowym – tłumaczy Wojciech Bokina z kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy.

Tak też zrobiła Wisła Kraków, która w ramach crowdfundingu oprócz zakupu imiennej akcji oferowała do pakietów akcji dedykowane zdjęcia, opaski, plakaty, odznaki,breloki, szaliki, koszulki czy nawet udział w meczu treningowym, wspólne śniadanie z piłkarzami i miejsce w loży prezydenckiej do końca sezonu.

Niemniej jednak trzeba mieć również na uwadze, że crowdfunding udziałowy w Polsce jest ograniczony limitem zbiórki do 1 mln euro. Dlatego o ile powyższa kwota może być wystarczająca na restrukturyzację małej firmy, o tyle duże spółki powinny traktować crowdfunding tylko jako część planu ratunkowego.

- Crowdfunding to bardziej instrument dla małych i średnich przedsiębiorstw, bowiem w ramach crowdfundingu można pozyskać co najwyżej 1 mln euro. Chociaż instrument może być wykorzystywany i przez większe przedsiębiorstwa, jeśli przedsiębiorstwo zamierza pozyskiwać środki z kilku źródeł. Przykładowo Wisła Kraków użyła crowdfundingu do zebrania tylko części potrzebnego jej kapitału, resztę pozyskała z innych źródeł – zwraca uwagę radca prawny Wojciech Bokina.

Plusy i minusy crowdfundingu w restrukturyzacji, czyli o czym trzeba wiedzieć

Crowdfunding ma kilka pozytywnych aspektów, które mają przewagę nad finansowaniem dłużnym lub emisją akcji w ramach prospektu emisyjnego. Szczególnie jeśli chodzi spółki w restrukturyzacji, które potrzebują szybkiego planu ratunkowego.

- Wśród atutów wykorzystania crowdfundingu warto wymienić możliwość pozyskania finansowania do 1 mln euro i nieduże koszty pozyskania kapitału. Warto zwrócić uwagę również na możliwość sprzedaży zapasów magazynowych (pozbycie się np. starszych kolekcji ubrań lub zalegającego stocku) oraz możliwość promocji nowych produktów lub usług, a dzięki temu „rozruszanie” obrotu – wskazuje Bokina z kancelarii Brysiewicz i Wspólnicy.

Ekspert podkreśla również, że spółka w restrukturyzacji powinna przede wszystkich przygotować ofertę, która kładłaby nacisk na pozyskanie kapitału w ramach crowdfundingu w zamian za dodatki (bonusy). Inwestorzy mogą być bowiem niezbyt chętni do obejmowania wyłącznie kapitału zakładowego spółki, która posiada problemy finansowe.

Na pewno minusem jest limit zbiórki w wysokości 1 mln euro. Dlatego jak już było wspomniane crowdfunding będzie dobrym sposobem na pozyskanie kapitału na ratowanie firmy, która jest małej lub średniej wielkości.

Przykład Wisły Kraków pokazuje jednak, że w dużej mierze liczy się także wsparcie prawdziwych kibiców. To samo dotyczyć będzie innych spółek, które popadną w tarapaty finansowe. Stali i oddani klienci będą o wiele bardziej chętni pomóc ulubionej marce niż przypadkowej firmie. I przede wszystkim o tym powinny pamiętać spółki w restrukturyzacji, które zdecydują się pozyskać kapitał poprzez crowdfunding udziałowy. Swoim fanom mogą jeszcze podziękować dodając do oferowanych pakietów akcji swoje produkty lub pamiątkowe gadżety.

Zobacz także: Millenialsi wolą kawę i crowdfunding od giełdy, tak samo jak Ubera zamiast taksówek

Udostępnij