Crowdfunding Odpocznij SA. Co warto wiedzieć o spółce i mikrohotelach UKOI
Trwają zapisy na akcje w kampanii crowdfundingowej spółki Odpocznij SA, oferującej pierwsze w Polsce mikrohotele w oparciu o mobilne eko domki. Właściciele projektu UKOI chcą zebrać 2 mln zł.
Głównym projektem Odpocznij SA są mikrohotele UKOI, czyli sieć unikatowych mobilnych domków do spędzania wolnego czasu z widokiem na naturę. UKOI to gotowy i działający produkt, który można wynająć i rozpocząć odpoczynek. Mikrodomki mają zadowoloną i rosnącą grupę konsumentów, a twórcy mają narzędzia i knwo-how do powiększania sprzedaży.
Warto zacząć od tego, że koszty utrzymania są relatywnie niskie, a inwestycja w domek zwraca się w dwa i pół roku. Według spółki, biorąc pod uwagę wyzwania, jakie stoją przed branżą hotelarską i doświadczania z ostatnich lat, to idealny moment na wprowadzenie takich rozwiązań. Model biznesowy może być tym samym bardziej odporny na kryzys.
Źródło: ukoi.pl
Zobacz także: ODPOCZNIJ, właściciel marki UKOI rozpoczyna publiczną emisję akcji na kwotę 2 mln zł
Czas w UKOI
Spółka Odpocznij powstała w 2021 r. Od tego czasu powiększa swoją ekspansję na Polskim rynku. Firma oferuje krótkoterminowe noclegi w mikrohotelach opartych o mobilne domki. Założycielami są Bartłomiej Kraciuk, prezes z wieloletnim doświadczeniem w branży hospitality, który odpowiada również za projekty Bookworm Cabin, Artbook Cabin i Gniazdowa nad rzeką. Ale również Nikodem Rozbicki, aktor młodego pokolenia i współtwórca wielu kreatywnych inicjatyw, np. Radio Inżynieryjska, jego obecność w mediach i rozpoznawalność to dodatkowa, duża korzyść na spółki i projektu.
Ostatnie miesiące spółka poświęciła na przygotowania do ekspansji na rynku.
„Ostatnie miesiące poświęciliśmy na przygotowania do szybkiego rozwoju. Mamy gotowy i dopracowany pierwszy domek UKOI oraz otwarte zlecenie na produkcję kolejnych. Zabezpieczyliśmy i uzbroiliśmy najbardziej malownicze działki, które są gotowe na przyjęcie kolejnych domków." - powiedział prezes zarządu, Bartłomiej Kraciuk. „Dzięki temu cały pozyskany kapitał możemy od razu przeznaczyć na aktywną realizację celów."
Ważną cechą UKOI jest poszanowanie dla przyrody. Budowa mikrodomków prowadzona jest w nowoczesnej fabryce, która pozwala na szybki i powtarzalny proces budowy, generujący niewielką ilość odpadów. Spółka zapewnia, że korzysta z dobrej jakości materiałów, co pozwala na małe straty ciepła podczas użytkowania domków.
"Sama instalacja domków odbywa się zgodnie z zasadą 3 x zero: zero betonu, zero buldożerów, zero wycinania drzew. Tym przedsięwzięciem pokazujemy, że z troską o naturę można zarówno spędzać czas, budować domy, jak i rozwijać biznes." - informuje spółka na stronie oferty akcji.
Czas od rozpoczęcia produkcji domku od ustawienia go na działce to 90 dni.
Źródło: ukoi.pl
Model biznesowy
Model biznesowy spółki jest skierowany do klienta indywidualnego i opiera się na krótkoterminowym wynajmie mobilnych domków UKOI. Grupą docelową są osoby w wieku 20-40 lat, zamieszkujące duże aglomeracje, które chcą odpocząć w okolicznościach natury. W ciągu 4 lat spółka chce być operatorem 100 domków w Polsce, by następnie móc wyjść na rynek europejski.
Przewagą konkurencyjną strategii Odpocznij SA jest korzystanie ze sprawdzonego modelu biznesowego, który z sukcesem został przetestowany w takich projektach jak Bookworm i Artbook Cabin.
"W Odpocznij S.A. stawiamy na skalowalność przedsięwzięcia. Sprawdzony model biznesowy, przetestowany z sukcesem w Bookworm Cabin pokazuje, że obiekty tego typu są w stanie uzyskać obłożenie dochodzące nawet do 98% zajętych terminów rocznie" - informuje Odpocznij SA.
Spółka zwraca uwagę na bardzo ograniczone koszty utrzymania, ze względu na to, że domki są mobilne, nie ma konieczności zakupu gruntu, co pozwala inwestować kapitał bezpośrednio w produkcje domków, które są głównym generatorem zysków dla spółki.
Odpocznij S.A. publikuje prognozy na 2026 r. Według nich biznes, a właściwie przychody i liczba oferowanych domków, będzie się rozwijać skokowo. Za trzy lata mają być do dyspozycji już 82 domy. Obecnie spółka oferuje 1 dom i w tym kwartale dojdzie kolejny. Zamówiona jest już produkcja kolejnych domków. Spółka rozważa też oferty kilkudziesięciu działek, spośród których 11 rozpatruje jako dogodne tereny pod kolejne domki UKOI.
*Przewidywany przychód ponad 11 MLN zł przy 100 domach (źródło: własne prognozy finansowe Emitenta)
Źródło: ukoi.pl
Rosnący popyt na nietuzinkowe noclegi
Według danych zebranych przez Airbnb o podróżach w 2021 r. sprzedaż noclegów typu tiny house rok do roku wzrosła o 173%. Zmieniający się sposób myślenia o wypoczynku wzmacnia popyt na nieszablonowe miejsca noclegowe, które pozwalają na bliski kontakt z naturą. Zmianę trendu potwierdzają raporty takich firm jak Airbnb, Vrbo, Globetrender.
Źródło: ukoi.pl
Odpocznij wierzy, że uda się powtórzyć podobny sukces w Europie, biorąc pod uwagę ogromną popularność takich domków na świecie.
Cele emisji akcji
Emisja akcji marki UKOI jest prowadzona za pośrednictwem platformy Beesfund. Dotychczas spółka pozyskała już ponad 750 tys. zł od inwestorów indywidualnych, dodatkowo założyciele przeznaczyli 100 tys. zł w gotówce na kapitał zakładowy. Pełna kwota emisji crowdfundingowej to 2 mln zł. Odpocznij chce przeznaczyć te pieniądze na dalszy rozwój, zarówno pod kątem budowy domków, jak i marketingu.
Źródło: ukoi.pl
50 tys. zł z całości zostanie przeznaczone na zakup i wdrożenie zdalnego systemu zarządzania obiektami, kolejne 190 tys. zł będzie odpowiadało za rozwój kanałów sprzedaży e-commetce. Na działania marketingowe, m.in. reklamy, współprace oraz PR, spółka chce zainwestować 250 tys. zł. 1 300 000 zł pochłonie budowa kolejnych domków. Koszty operacyjne i wdrożeniowe pochłoną ponad 100 tys. zł. Na „soft costs” Odpocznij chce przeznaczyć około 80 tys. zł.