Parki handlowe wypierają centra handlowe. W 2020 roku odpowiadały za 40% nowo oddanej powierzchni handlowej
Obrazek użytkownika Wioletta Hass
23 wrz 2021, 09:30

Parki handlowe wypierają centra handlowe. W 2020 roku odpowiadały za 40% nowo oddanej powierzchni handlowej

Parki handlowe i centra convenience wciąż zyskują w oczach Polaków i inwestorów, będąc atrakcyjnym aktywem i miejscem spędzania czasu - takie wnioski płyną z raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce” zaprezentowanego przez JLL oraz Trei Real Estate. W 2020 roku odpowiadały za największą ilość oddanej powierzchni handlowej.

Niegdyś pawilony handlowo-usługowe, dziś znane jako parki handlowe, nadal są na fali wznoszącej. Rynek handlowy w ostatnich latach bardzo ewoluował, podążając za potrzebami konsumentów i sytuacją pandemiczną.

Centra handlowe wciąż są cenione, mimo rozwoju e-commerce

W latach 90 na popularności zyskiwały centra handlowe z hipermarketem, które wraz z rosnącym zainteresowaniem, rozszerzały swoją ofertę o lokale gastronomiczne czy centra rozrywki (np. kina, kręgielnie). Zaraz za nimi pojawiały się parki handlowe, nierzadko w sąsiedztwie wielkich galerii. Jak możemy przeczytać w raporcie firmy JLL „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, podaż parków handlowych w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła dwukrotnie, a centrów handlowych znacząco zmalała.
 

podaż powierzchni handlowej

Zobacz także: Hossa na rynku nieruchomości trwa. Z mapy Warszawy mogą zniknąć trzy centra handlowe, aby powstały osiedla mieszkaniowe

Nie da się ukryć, że pandemia odcisnęła piętno na wielu branżach, niemniej jednak bardzo pozytywnie wpłynęła na strategie deweloperów i rynek nieruchomości handlowych. Wpłynęła ona na rozwoju e-commerce, ale jednak konsument w Polsce jest wierny sprzedaży stacjonarnej - tylko w czerwcu br. sprzedaż stacjonarna wzrosła o 3,9% r/r. W tym samym momencie zaczął stopniowo spadać udział sprzedaży e-commerce z poziomu 9,1% w maju, do 7,4% w lipcu br. Z tych danych jasno wynika, że otwarcie galerii handlowych i zakupy w formie stacjonarnej to nadal nasz pierwszy wybór. Również prognozy na najbliższe lata wciąż zakładają wzrost sprzedaży stacjonarnej.

Potrzeba stacjonarnych zakupów i wzrost potrzeby poczucia bezpieczeństwa postawiły na podium parki handlowe i centra szybkich zakupów. Z kolei restrykcje nakładane na sektor handlowy, skutecznie napędzały rozwój marek dyskontowych (KIK, Pepco, HalfPrice), a te z kolei były witane z otwartymi rękoma w parkach handlowych i centrach convenience.

Ten dynamiczny rozwój świadczy o zmianach jakie zaszły w konsumentach. Mają oni potrzebę robienia zakupów na większej powierzchni w wygodny sposób, z daleka od centrów aglomeracji miejskich.

Charakterystyka i budowa

Parki handlowe to obiekty wielkopowierzchniowe z przeznaczeniem handlowym. Możemy je podzielić na:

  • Regionalny park handlowy. Charakteryzuje się powierzchnią większą niż 10 000 m2, jest zwykle częścią większego kompleksu, nierzadko stoi w pobliżu centrów handlowych, zlokalizowany przy głównych drogach dużych miast.
     
  • Tradycyjny park handlowy. Obiekt o powierzchni od 5 000 m2 do 9 999 m2, charakteryzujący się wyjściem bezpośrednio z parkingu. Najczęściej położony przy głównych drogach dużych miast, w mniejszych miejscowościach często jest jedynym tego typu obiektem.
     
  • Centrum convenience. Czyli centrum zakupów codziennych, obiekt o powierzchni 2 000 m2 – 4 999 m2. Ze względu na niedużą powierzchnię obiekt ten - jak nazwa wskazuje - zapewnia asortyment zaspokajający podstawowe potrzeby. Często usytuowany jest przy głównych drogach lub terenach o dużej gęstości mieszkańców.

W I półroczu 2021 r. rynek wzbogacił się o ponad 103 000 m2 parków handlowych, a obecnie w budowie jest 188 000 m2.
 

podział powierzchni podaż

podział powierzchni handlowej


Jak zaznacza Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate, podczas szukania nowych lokalizacji pod parki handlowe, inwestorzy stawiają na mniejsze miejscowości i zawsze zakładają obecność operatora spożywczego. „Przy wyborze nowych lokalizacji pod kolejne Vendo Parki wciąż stawiamy na małe miejscowości, około 15 000 mieszkańców, gdzie będziemy bezkonkurencyjni. W grę wchodzi obszar całej Polski. Nasze projekty zawsze uwzględniają obecność operatora spożywczego. Obszar oddziaływania inwestycji to miasto oraz powiat, liczące łącznie około 30 000 potencjalnych odwiedzających. Na zaawansowanym etapie budowy mamy aktualnie trzy nowe parki handlowe w Inowrocławiu, Chorzowie i Radzyminie, które planujemy otworzyć do końca tego roku.” Dodaje: "Trwa także rozbudowa istniejącego Vendo Parku w Pułtusku. Zabezpieczony bank ziemi pozwala nam na komfort planowania inwestycji na 2022 r., które skalą dorównają obecnemu tempu rozwoju Trei w Polsce.”
 

Wybrane największe parki handlowe i centra convenience w budowie

wybrane parki handlowe

Zobacz także: Biur jest za dużo, a magazynów za mało. Zmiany i trendy na rynku nieruchomości po pandemii

Główni inwestorzy oraz popyt

Wśród czołowych graczy na rynku retail niegdyś była Inter Ikea, następnie pałeczkę przejęła Ingka Centers, która obecnie jest największym właścicielem regionalnych parków handlowych. Warto tutaj również wspomnieć o spółce Pradera (która zakupiła część portfela IKEA). Wśród tradycyjnych parków handlowych w czołówce są: Saller, Trei Real Estate oraz Immofinanz. Ale bez obaw, raport stworzony przez JLL i Trei Real Estate wskazują wciąż duży potencjał na budowę tradycyjnych parków handlowych oraz centrów convenience.

Popyt generują największe sieci handlowe, które liczą na dobrą lokalizację. Mniejsze sieci skłaniają się bardziej w stronę optymalizacji. I pomimo ostatnich spadków firm wchodzących na rynek, to około 110 sieci otworzyło swoje sklepy w czasie ostatnich 5 lat.

Warunki najmu są bardzo korzystne, a czynsze znacznie niższe, niż w centrach handlowych. Warto tutaj zaznaczyć, że zostały one stałe pomimo zmian związanych z pandemią. Potwierdza to Jacek Wesołowski: „Okres pandemii pokazał, że jesteśmy bardziej odporni na obostrzenia niż sklepy wielkoformatowe. Oferujemy także niższe koszty najmu niż galerie. W efekcie prowadzimy dziś rozmowy z firmami, które dotychczas nie były obecne w parkach, jak na przykład cała grupa LPP, czy marka Smyk. Pojawili się także gracze zaczynający dopiero działalność w Polsce. Zatem grono nowych firm zainteresowanych parkami jest dość liczne.”

Zainteresowanie parkami handlowymi nie maleje, a wręcz przeciwnie - utrzymuje się na wysokim poziomie. Takie obiekty zyskują na popularności wśród inwestorów, którzy szukają coraz to nowych terenów, a przemawiają za tym stabilne stawki czynszowe, czyniące z parków handlowych swego rodzaju "bezpieczne" aktywo nieruchomościowe.

Zobacz także: Rynek nieruchomości w pandemii nie zwolnił, a parki handlowe przeżywają inwestycyjny boom

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.