Enter Air i Rainbow Tours pomimo epidemii COVID-19 nie poddają się i walczą
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
09 paź 2020, 06:54

Enter Air i Rainbow Tours pomimo epidemii COVID-19 nie poddają się i walczą

Touroperator rozwija biznes w Turcji, a lider rynku lotów czarterowych zamawia nowe boeingi. Enter Air i Rainbow Tours myślą o przyszłości, a nie o przetrwaniu.

Pandemia koronawirusa uderzyła mocno w sektor turystyczny na całym świecie. Morskie linie wycieczkowe upadają, linie lotnicze też mają problemy, bo ruch turystyczny w wakacje był mniej więcej o połowę mniejszy, niż rok temu. Niemal połowa hoteli w Polsce ma trudności z utrzymaniem płynności finansowej. Spekuluje się, że połowa niemieckich biur podróży stanie przed widmem bankructwa. To tylko garść przerażających faktów o tym, jakie szkody turystyce wyrządził COVID-19.

Na rynku głównym GPW są dwie spółki, które są mocno powiązane z turystyką. Chodzi o biuro podróży Rainbow Tours oraz największego prywatnego polskiego przewoźnika lotniczego, czyli Enter Air. One też zostały mocno pokiereszowane przez pandemię, ale ich perspektywy wydają się dobre, a działania ich zarządów odważne - jak na środek kryzysu przystało.

Rainbow Tours rozwija biznes mimo pandemii…

Rainbow Tours to biuro podróży działające od 30 lat. Dnia 30 września spółka pokazała skonsolidowany raport za I półrocze 2020. Wyniki nie są dobre, ale o tym rynek już wiedział po rozpoczęciu pandemii i to zdyskontował, przeceniając jedną akcję spółki z 37,5 zł w połowie lutego do 5,5 zł w połowie marca. Potem kurs się podnosił, ale nie tak szybko, jak spółek z innych branż mniej poszkodowanych przez pandemię.

Spółka miała 14,92 mln zł skonsolidowanej straty netto w I połowie 2020 r., wobec 4,45 mln zł zysku rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 16,68 mln zł (wobec 8,5 mln zł zysku rok wcześniej). Przychody ze sprzedaży wyniosły 281,22 mln zł (w I połowie 2019: 662,08 mln zł). "Zarząd spółki ocenia, iż wystąpienie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 będzie miało i ma wpływ na obniżenie wartości przychodów spółki i grupy kapitałowej Rainbow Tours w całym roku obrotowym 2020. W zależności od możliwości wystąpienia różnych scenariuszy rozwoju i czasokresu trwania przedmiotowej sytuacji kryzysowej na rynkach turystycznych na świecie, przedmiotowa sytuacja kryzysowa może mieć również wpływ na sytuację gospodarcza i finansową spółki i grupy kapitałowej również w roku 2021" – przyznał zarząd Rainbow Tours.

Na koniec I kwartału spółka miała na kontach 31 mln zł środków pieniężnych. Spółka mimo to zachowuje się ostrożnie. Akcjonariusze Rainbow Tours zdecydowali na tegorocznym WZA, by zysk netto za rok obrotowy 2019 w kwocie 26,12 mln zł zatrzymać w firmie. Spółka złożyła też wniosek do Polskiego Funduszu Rozwoju o udzielenie finansowania programowego w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”.
 

Notowania Rainbow Tours

Rainbow Tours


W ostatnich tygodniach ukazała się jednak ciekawa rekomendacja od Ipopema Securities. Padło zalecenie „kupuj” z ceną docelową na poziomie 18 zł, co dawało potencjał do 36-procentowego wzrostu. „Wybuch pandemii Covid-19 wstrzymał działalność biur podróży w II kw. 2020 i znacząco zmniejszył popyt na zorganizowane wycieczki również w kolejnych kwartałach. Dlatego też oczekujemy, że ten rok jest stracony dla zorganizowanej turystyki” – stwierdzili analitycy. Podkreślili jednak, że wpływ pandemii jest już odzwierciedlony w kursie Rainbow, przez co trzeba raczej patrzeć na perspektywy odbudowy popytu na zorganizowane wycieczki. Zakładają, że powrót zorganizowanej turystyki do poziomu sprzed pandemii zajmie około 2 lat, a Rainbow Tours powróci do poziomów sprzedaży z 2019 roku w ciągu 3 lat.

Warto przypomnieć, że spółka rozwija się także w segmencie hotelowym. Grupa ma 5 hoteli, w tym dwa nowo wybudowane na greckiej wyspie Zakynthos (czyli grupa ma w sumie 3 hotele na Zakynthos, po jednym na Krecie i Rodos). Zostały zbudowane m.in. dzięki kredytowi z BGK i inwestycji PFR TFI. Poza tym w lutym tego roku Rainbow założyło spółkę w Turcji, która ma oferować usługi turystyczne turystom przylatującym do tego kraju z Polski i dzięki temu podwyższyć rentowność grupy.

Generalnie zarząd wydaje się niezłomny, odważny. W czerwcu z pełnym zaangażowaniem rozpoczął przygotowania do sezonu Lato 2020, gdy tylko zostały zniesione obostrzenia

Zobacz także: 43 spółki z GPW, które opublikują w tym tygodniu raport półroczny

Enter Air zamawia nowe boeingi

Podobnie jest w przypadku zarządu Enter Air. Szefostwo lidera w przewozach lotniczych turystycznych w Polsce podjęło niedawno decyzję o zwiększeniu zamówienia samolotów Boeing 737 MAX 8 o 2 szt., do 6 szt. i opcję zakupu dwóch kolejnych samolotów tego samego typu. Za 7 lat, po realizacji zamówienia, Enter Air będzie latał 10 nowymi boeingami. Aktualnie flota Enter Air składa się z 22 samolotów Boeing 737-800 oraz dwóch Boeingów 737 MAX 8.

Dyrektor generalny Enter Air Grzegorz Polaniecki podkreślił, że pomimo kryzysowej sytuacji zarząd myśli o przyszłości. „Uważamy, że maszyny amerykańskiego producenta, po wszystkich modyfikacjach i sprawdzeniach jakie przeszły, będą najlepszymi samolotami na świecie przez długie lata. W umowie zabezpieczyliśmy sobie także opcję zamiany tego zamówienia na inny wariant samolotu, jeśli taki będzie przydatny dla naszego modelu biznesowego. Sytuacja na rynku jest ciężka i w tej chwili nie ma sensu odbieranie kolejnych nowych samolotów, tym bardziej, że oferty na finansowanie są dzisiaj mało atrakcyjne” – powiedział Polaniecki. Spółka wywalczyła też odszkodowania od Boeinga za uziemienie zamówionych egzemplarzy Boeing 737 MAX 8.

Poza tym Enter Air wraz z amerykańską firmą AFG uruchomił symulator lotniczy. Ma on być wykorzystywany do szkolenia pilotów Enter Air i innych linii lotniczych. Pozwoli na redukcję kosztów szkolenia oraz na oszczędność dostępnego czasu pracy pilotów (nie będą musieli udawać się za granicę Polski na szkolenia).
 

Notowania Enter Air

Enter Air


Enter Air przewiózł w Polsce w 2019 r. 2,5 mln pasażerów, realizując loty do ponad 30 krajów. Ma obecnie 22 samolotów Boeing 737-800 i 2 maszyny Boeing 737 MAX 8. Posiada 6 stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych. Akcjonariusze Enter Air zdecydowali podczas WZA o przeznaczeniu całości zysku za 2019 rok w wysokości 25,89 mln zł na kapitał zapasowy.

Tak jak Ipopema oceniła Rainbow Tours, tak i oceniła Enter Air. Wyznaczyła cenę docelową na poziomie 35 zł za akcję, co dawało wtedy 45-proc. potencjał wzrostu. „Zgodnie z oczekiwaniami IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych) odbudowa ruchu lotniczego do poziomów sprzed pandemii powinna zająć około 4 lat. Enter Air powróci do poziomów sprzedaży z 2019 roku w ciągu 2 lat” – stwierdzili analitycy Ipopema Securities.

Przewoźnik miał w I półroczu 133,1 mln zł straty netto, wobec 44,2 mln zł zysku netto rok wcześniej. Bez uwzględniania różnic kursowych strata Enter Air wyniosła 99,2 mln zł. Strata operacyjna wyniosła 87,9 mln zł (wobec 81 mln zł zysku przed rokiem). Przychody Enter Air spadły o 64,2%, do 227,7 mln zł. Spółka przyznała, że przez większą część II kwartału realizowała jedynie niewielką część zaplanowanego programu handlowego oraz rejsy ad-hoc, rozszerzyła jednak swój zasięg geograficzny i stała się jednym z najbardziej aktywnych przewoźników w przewozach między Europą a kontynentem afrykańskim. „Loty turystyczne z Polski wznowiliśmy dopiero w lipcu, kiedy w normalnych okolicznościach powinniśmy być w szczycie sezonu wakacyjnego. Zgodnie z naszymi przewidywaniami klienci chcą spędzać wakacje za granicą, ale ze względu na ograniczenia w wybranych państwach i kolejne negatywne sygnały przedstawicieli rządu sporo osób rezygnuje lub odkłada decyzje o podróżowaniu. W miesiącach wakacyjnych nasze przewozy były na poziomie około 30% zeszłorocznych" - powiedział Polaniecki.
 

Podział rynku czarterowego w Polsce

enter rynek

Źródło: Enter Air

Zobacz także: 30 spółek w trendzie wzrostowym, których przychody rosną regularnie od kilku lat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.