"Nasza nowa strategia zostanie zaprezentowana już w czerwcu" - relacja z czatu z Grupą Unimot | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Czaty
18 maj 2018, 12:10

"Nasza nowa strategia zostanie zaprezentowana już w czerwcu" - relacja z czatu z Grupą Unimot

W piątek, 18 maja 2018 r. zorganizowaliśmy czat inwestorski z Grupą Unimot. Spółkę reprezentowali wiceprezes Robert Brzozowski oraz dyrektor ds. strategii i rozwoju Marek Moroz. W czasie dyskusji przedstawiciele spółki odpowiadali na pytania dotyczące sytuacji finansowej spółki po publikacji wyników za I kw. 2018 r., rozwoju sieci AVIA, aktualnej sytuacji na rynku paliw, planach inwestycyjnych i dalszej strategii działania. W spotkaniu, które cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, wzięło udział ponad 570 inwestorów. Przedstawiciele spółki odpowiedzieli na 30 pytań. Zapraszamy do lektury całego zapisu czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z przedstawicielami spółki UNIMOT, wiceprezesem Robertem Brzozowskim oraz dyrektorem ds. strategii i rozwoju Markiem Morozem. Rozmawiać będziemy o wynikach finansowych za I kwartał i o perspektywach rozwoju Grupy.

 

Spotkanie odbędzie się w piątek, 18 maja 2018 r. o godz. 9:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 
Obrazek użytkownika <a href=UNIMOT" typeof="foaf:Image" />
UNIMOT

Witamy serdecznie wszystkich Państwa i zapraszamy do zadawania pytań!

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Na jakim etapie jest rozwój sieci stacji AVIA? Ile jest już stacji w sieci?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Robert Brzozowski (RB):
Aktualnie w sieci AVIA w Polsce znajdują się 22 stacje, z czego 3 z nich są naszymi stacjami własnymi. Do końca roku planujemy, aby sieć liczyła 45 stacji, a do końca 2020 - co najmniej 100.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Jak na warunki biznesowe z punktu widzenia Unimotu, wpłynie fuzja Orlenu z Lotosem?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Połączenie to jest neutralne z punktu widzenia Unimotu. Jeśli mielibyśmy się dopatrywać jakiegoś konkretnego wpływu na Unimot, to widzimy w tej fuzji szanse głównie w kwestii rozwoju naszej sieci franczyzowej AVIA.

Obrazek użytkownika Anonim
Adrian

Jakie są prognozy Spółki odnośnie kosztów niewypełnienia Narodowego Celu Wskażnikowego w 2018 roku i w latach następnych?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Zarówno w tym, jak i w kolejnych latach będziemy działać tak, żeby zrealizować w pełni Narodowy Cel Wskaźnikowy.

Obrazek użytkownika Anonim
gosc

witam ,czy spolka zamieza skup akcji w najblizszym czasie ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Marek Moroz (MM):
Obecnie nie planujemy skupu akcji własnych.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

W jaki sposób spółka przechowuje zapasy obowiązkowe, dlaczego koszty z tym związane tak wzrosły? Czy będą jeszcze rosnąć?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Spółka przechowuje zapasy obowiązkowe we własnym produkcie - zapasy są trzymane w bazach PERN i ich koszt związany jest głównie z dzierżawą pojemności. Jest to do tej pory korzystniejszy sposób niż alternatywa w postaci biletów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak wygląda sytuacja w branży ON, czy nadal trwa wojna cenowa z PKN i Lotos, czy ceny już się ustabilizowaly i UNIMOT zacznie odbudowywac powoli marże?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
W II kw. br. widzimy lekką poprawę marż w stosunku do I kw. Aktualnie, negatywnie na nasze marże wpływa obecna wysoka dynamika wzrostu cen oleju napędowego i kursu dolara.

Obrazek użytkownika Anonim
gosc

Witam dlaczego mimo zwiekszenia wolumenu zprzedazy i poprawy na rynku w zwiazku z z eliminowaniem szarej strefy grupa unimot nie prrzynosi zyskow ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Na nasze zyski główny wpływ ma polityka marżowa największych koncernów paliwowych, które starały się zdobyć jak największy udział w rynku po szarej strefie.

Obrazek użytkownika Anonim
Tomasz Stepien

Prosze powiedziec cos wiecej o logistycznych problemach z importem LPG, o ktorych wspominaja Panstwo w raporcie (brak wagonow, ograniczenia kolejowe w Rosji). Czy podobne problemy dotycza importu oleju napedowego? Czy sytuacja w czerwcu/lipcu moze sie pogorszyc?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Problemy w dostawach LPG związane są głównie z trwającymi remontami dróg kolejowych na ścianie wschodniej i w związku z tym z opóźnieniami w dostawach. Natomiast jeśli chodzi o olej napędowy to Unimot podjął strategiczną decyzję o oparciu się w dostawach o kanał morski, gdyż na odcinku kolejowym północ-południe remonty zostały już zakończone. Część naszych dostaw pochodzi z Niemiec, gdzie również wpływ tych remontów jest mniejszy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

i jeszcze: czy rosnąca cena ropy naftowej sprzyja teraz spółce?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Łagodne wrosty i spadki cen paliw generalnie nie mają wpływu na marżowość spółki, ale jeśli (szczególnie wzrosty) następują w gwałtowny, skokowy sposób, tak jak ma to miejsce od początku kwietnia, to powoduje to, że nasza rynkowa (bieżąca) cena ON staje się wyższa od średniej trzydniowej ceny stosowanej przez głównego producenta.
MM:
Wyższa cena ropy naftowej oznacza wyższą cenę produktów, a to oznacza większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Proszę o wytłumaczenie zysku netto z działalności tradingowej z energii elektrycznej w kwocie 4,9 mln zł ujętego w przychodach finansowych. Jak powstaje taki wynik i czy jest on powtarzalny?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Jest to wynik wygenerowany poprzez typowy trading – zakup energii elektrycznej od producentów OZE lub na Towarowej Giełdzie Energii, a następnie jej sprzedaż na TGE lub do końcowych odbiorców. W związku z charakterem tej działalności ciężko przewidzieć przyszłe wyniki segmentu energia elektryczna. Wierzymy jednak, że nasz zespół wysokiej klasy specjalistów od tradingu energią elektryczną będzie w przyszłości generował satysfakcjonujące wyniki.

Obrazek użytkownika Anonim
Damian D.

Szanowni Państwo,
Dziękuję, że tak często komunikujecie się z rynkiem i inwestorami indywidualnymi
Podoba mi się spółka mimo problemów które uważam za przejściowe
Niestety mam obawę czy nie zostanie ona skupiona z rynku poprzez wezwanie - czy główny akcjonariusz zamierza podjąć takie kroki przy aktualnym poziomie kursu

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Zarząd nie posiada żadnych informacji o potencjalnym wezwaniu. Jeśli chodzi o głównego akcjonariusza to zapraszamy Państwa serdecznie na Konferencję WallStreet, gdzie będzie okazja do bezpośredniego spotkania.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Panie prezesie, dziękuję za odpowiedź ws. zapasów. Proszę o doprecyzowanie, czemu koszty ich przechowywania wzrosły? Dobrze rozumiem, że Unimot musi ich przechowywać więcej, bo obraca większą ilością paliwa??

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Wzrost kosztów zapasu jest związany ze wzrostem skali działalności Unimotu.
Zapas obowiązkowy wynosi ok. 16% ubiegłorocznego importu (który w naszym przypadku był rekordowy). Dodatkowo zwiększyły się opłaty związane z dzierżawą pojemności magazynowej, a jednocześnie zmniejszyła się
efektywność rynku futures (przejście contango w backwardation).

Obrazek użytkownika tis88
tis88

Poproszę o przedstawienie planów inwestycyjnych do końca roku i ich wpływ na finanse

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Główne inwestycje do końca roku związane są z rozwojem sieci franczyzowych stacji paliw. Średni koszt rebrandingu stacji franczyzowej to ok. 200-250 tys. zł, a w trakcie całego tego roku chcemy włączyć do sieci ok. 30 stacji.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

Pod jakim kątem spółka inwestuje w sieć stacji? Czy chodzi o większą dywersyfikacje sprzedaży paliw, czy może pod kątem wykorzystania zamknięcia większości sklepów w niedziele?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Sieć ta jest dla nas przede wszystkim dodatkowym, stabilnym kanałem sprzedaży importowanego oleju napędowego (stopniowo również innych paliw) - przychody z tego tytułu pokazywane są w segmencie ON+BIO.
Docelowo, po uzyskaniu odpowiedniej odpowiedniej masy stacji paliw, planujemy wprowadzać dodatkowe produkty do sklepów, czerpiąc korzyści m.in. z nowych przepisów ws. handlu w niedziele.

 
Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz z ipo

Proszę o informację jak wygląda stan realizacji celów z IPO i emisji akcji? Co się udało, jakie projekty jeszcze trwają, co się nie udało do tej pory zrobić?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Cele IPO zostały w dużym stopniu wykonane - powstała aplikacja Tankuj24.pl, stacje AVIA pozyskiwane są zgodnie z planem, a pozostałą część kapitału pozyskanego podczas IPO, wykorzystujemy do bieżącego obrotu.

Obrazek użytkownika Anonim
AA

Czy kursy walut, zwlaszcza usdpln wciaz nie maja wplywu na wyniki spolki, bo sa zabezpieczane? Czy cos sie zmienilo od zeszlego roku?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Podobnie jak w przypadku zmian cen paliw łagodne zmiany kursu USD/PLN nie mają wpływu na marżowość Grupy. Jednak gwałtowne zmiany tego kursu krótkoterminowo wpływają na cenę bieżącą naszego produktu, którą konkurujemy ze średnią trzydniową stosowaną przez największych producentów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Kiedy zostanie upubliczniona nowa strategia operacyjna Spółki ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Zgodnie z planami i tym co wcześniej komunikowaliśmy - Strategia zostanie zaprezentowana w czerwcu br.

Obrazek użytkownika Anonim
Czepan

Jaki jest model biznesowy aplikacji Tankuj24? Na czym Unimot zarabia w przypadku sprzedaży paliwa przez aplikację na stacjach Avia, a na czym w przypadku stacji obcych?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
W przypadku aplikacji Tankuj24.pl zarabiamy na prowizji ze sprzedaży paliw. Ponadto, dzięki tej aplikacji zwiększamy atrakcyjność naszej oferty franczyzowej dla stacji AVIA. Marża uzyskiwana przez Unimot jest identyczna zarówno w sieci franczyzowej, jak i pozostałych stacjach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w planie na ten rok jest budowa nowych stacji AVIA, czy tylko pozyskiwanie partnerów i zmiana barw?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Model biznesowy sieci AVIA na tym etapie opiera się głównie na franczyzie. Nie wykluczamy w przyszłości akwizycji ciekawych lokalizacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Napisali Państwo, że wyższa cena ropy naftowej oznacza większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy - czy to też oznacza, że spółka będzie myśleć o pozyskaniu nowych środków z rynku? Czy może jakaś inna forma finansowania jest dostępna dla spółki?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Wyższy kapitał własny oraz obecne linie kredytowe zapewniają nam obecnie wystarczający komfort w zakresie kontynuowania działalności operacyjnej Grupy.

 
Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor Unimot

Jak wynika z Państwa odpowiedzi, na rozwój projektu AVIA przeznaczycie 6 - 8 mln zł. Skąd pochodzić będą te środki i w jakim okresie będą księgowane? Bezpośrednio w każdym kwartale, czy jakoś rozłożone w czasie??

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Środki pochodzą z IPO i pozyskanego wówczas kapitału. Koszty poniesione na rebranding stacji AVIA do momentu ich odbioru są aktywowane na koncie rozliczeń międzyokresowych kosztów. W bilansie są one pokazane, jako "Aktywa z tytułu umów z klientami". Po odbiorze stacji, koszty są rozliczane proporcjonalnie do okresu trwania umowy franczyzowej, czyli są nakładami inwestycyjnymi.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor Unimot

Rozumiem, że Zarząd nie ma bezpośredniego wpływu na kurs akcji, ale spada on od wielu miesięcy - w czym głównie upatrujecie Państwo powodów tej sytuacji??

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Mamy świadomość, że wyniki ostatnich dwóch kwartałów nie są satysfakcjonujące dla inwestorów. W Grupie Unimot w tym okresie nie nastąpiły negatywne zmiany, natomiast otoczenie makro było wyjątkowo niesprzyjające dla naszej działalności. Mamy nadzieję, że likwidacja szarej strefy i dalszy wzrost gospodarczy w Polsce spowoduje poprawę i stabilizację marż w podstawowych obszarach działalności Grupy.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz z ipo

W jakim miejscu raportów finansowych zostały zaksięgowane środki z emisji akcji - tzn. chciałbym prześledzić ich wydatkowanie na poszczególne cele?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Po stronie pasywów - kapitał własny
Po stronie aktywów - środki pieniężne i ich ekwiwalenty
O ile poziom kapitałów własnych zmienia się poza emisją, przede wszystkim z tytułu zysku/straty netto oraz dywidendy, o tyle środki pieniężne i ich ekwiwalenty są wykorzystywane na działalność operacyjną.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dlaczego koszty ogólnego zarządu w I kwartale 2018 r. wzrosły o 60% w stosunku do I kwartału 2017 r. przy przychodach ze sprzedaży na tym samym poziomie ? Czy Zarząd nie powinien podjąć działań zmierzających do ograniczenia kosztów ogólnozakładowych skoro poziom marż ze sprzedaży jest niski i wyniki ze sprzedaży spadają ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Grupa Unimot dynamicznie się rozwija - skala działalności determinuje poziom kosztów, w tym kosztów ogólnego zarządu. Oczywiście Zarząd analizuje przyrost tych kosztów i będziemy starać się poprawiać efektywność kosztową.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jakie zadania i cele zostały postawione przed nowym p. Prezesem?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Przede wszystkim są to: stworzenie nowej Strategii dla Grupy, rozwój sieci franczyzowej AVIA i wyjście na rynki międzynarodowe. O szczegółach Prezes Zarządu będzie opowiadał osobiście na konferencji WallStreet w Karpaczu - podczas Forum oraz Targów. Zapraszamy Państwa serdecznie - wydarzenia będą miały miejsce 25 maja br.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor Unimot

Przepraszam, nie do końca rozumiem też, czemu spółka chce wypłacić blisko 14 mln zł zysku w postaci dywidendy, jeśli uwidaczniają się jakieś potrzeby kapitałowe? Czy nie lepiej byłoby wypłacić połowę tej kwoty, a dzięki dodatkowemu kapitałowi powiększać obroty i generować wyższy zysk w kolejnych kwartałach?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

MM:
Unimot od kilku lat systematycznie wypłaca dywidendę. Zarówno kwota dywidendy, jak i wysokość dywidendy przypadająca na jedną akcję rosną z roku na rok - w ubiegłym roku było to odpowiednio ok. 10 mln zł i 1,2 zł na akcję. Analiza płynnościowa pokazała, iż w bieżącym roku Zarząd mógł zarekomendować wypłatę rekordowej dywidendy.

Obrazek użytkownika Anonim
Inwestor Unimot

W zeszłym roku ruszył projekt hurt24. Jak się spisuje, czy pozwoli to obniżyć jakoś istotnie koszty, związane ze sprzedażą ON?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Tak, Hurt24 obniża koszty działalności operacyjnej. Zamierzamy w dalszym ciągu rozwijać ten projekt i poszerzać grono użytkowników.

Obrazek użytkownika Anonim
Sanchez

Czy dynamiczny rozwój sieci Moya nie stanowi zagrożenia dla rozwoju sieci AVIA ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Naszym zdaniem na rynku stacji paliw jest zapotrzebowanie na nowe oferty franczyzowe, w związku z tym wierzymy, że jest tu miejsce zarówno dla sieci Moya, jak i dla naszych stacji AVIA.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

1. Ile wynoszą premie lądowe w kwietniu i maju? Podajecie w prezentacji premie PKN, ale nie swoje, dlaczego?
2. Czy wyniszczająca wojna cenowa z konkurencją jest totalna, tj. aż do bankructwa którejś strony, czy też są szanse na jakieś "porozumienie"?
3. Nawiązując do poprzedniego pytania: czy nie rozważacie konsolidacji lub przynajmniej bliskiej wspólpracy z innymi mniejszymi firmami w celu wspólnej walki z monopolistami PKN i LTS?
4. Jaki jest procentowy udzial UNT w rynku ON i LPG?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Odpowiadają kolejno na pytania:
1. Premie lądowe możecie Państwo zobaczyć w naszej prezentacji wynikowej (s. 3 http://www.unimot.pl/wp-content/uploads/2018/05/unimot_prezentacja_wynik...). Proszę jednak pamiętać, że premia lądowa nie równa się marży Unimot, a na nasze marże istotny wpływ ma także strona kosztowa, o czym dokładnie piszemy na tym samym slajdzie.
2. Nie widzimy takich zagrożeń. Szczególnie, że w ostatnich tygodniach premia lądowa uległa poprawie. Chcę podkreślić, że w stosunku do innych niezależnych importerów - nasz bilans jest wyjątkowo silny i korzystny.
3. Unimot nie walczy z PKN Orlen i Lotos, a swoją politykę handlową i sprzedażową dostosowuje do luki podażowej na polskim rynku.
4. Nasz udział w imporcie ON w Polsce w 2017 r. wyniósł ok. 9%, a w imporcie LPG 4%

Obrazek użytkownika Anonim
Sanchez

Czy utrzymująca się w II kwartale wysoka premia lądowa (w okolicy 7%) wynika z rosnących cen paliw ? Czy rosnące ceny wpływają korzystnie na wycenę zasobów (różnica między spot a kontraktami) ?

Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

RB:
Wzrost premii lądowej nie przekłada się wprost na marżowość, gdyż II kw. mamy wzrost kosztów wykonania NCW. W związku z tym wyższa premia lądowa musi obejmować wyższe koszty prowadzenia działalności.

 
Obrazek użytkownika UNIMOT
UNIMOT

Szanowni Państwo, dziękujemy bardzo za udział w czacie. Korzystając z okazji chcemy Państwa zaprosić na konferencję WallStreet, gdzie jak wspominaliśmy, przedstawiciele Unimot będą obecni. Pamiętajcie też Państwo, że w przypadku pojawiania się pytań na bieżąco - nasz zespół relacji inwestorskich pozostaje do dyspozycji. Życzymy udanego popołudnia i weekendu!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.