FilmBox+ jest jednym z elementów naszej ofensywy związanej z rozwojem VOD - Bogusław Kisielewski prezesem Kino Polska
Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
01 kwi 2021, 11:43

„FilmBox+ jest jednym z elementów naszej ofensywy związanej z większą obecnością naszych treści w kanale digital” - Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska

Akcje Kino Polska od dłuższego czasu zyskują na wartości. Spółka z okresu epidemii wychodzi silniejsza niż kiedykolwiek.

O planach spółki na najbliższy czas, inwestycjach, rekordowej oglądalności i sytuacji na rynku reklamy rozmawiamy z Prezesem Zarządu Kino Polska TV, Bogusławem Kisielewskim.

Paweł Biedrzycki: Wystartowała platforma FilmBox+. Jak Pan podsumuje okres od startu nowego produktu?

Bogusław Kisielewski, prezes zarządu Kino Polska TV: Aktualnie budujemy zaangażowaną społeczność wokół naszej platformy, zbieramy informacje zwrotne na temat tego, jakie treści interesują widzów i uważnie analizujemy uwagi do samego serwisu oraz jego nowych funkcjonalności. Udoskonalamy również mechanizmy zarządzania treścią, gdzie duża jest rola naszych lokalnych zespołów w tworzeniu tego globalnego jednak produktu. W najbliższych miesiącach planujemy udostępnienie platformy FilmBox+ na dodatkowych platformach (m.in Smart TV), naszym celem jest większa integracja naszego produktu z systemami naszych partnerów.
 

FilmBox

Jakie spółka ma dalsze plany odnośnie VOD?

FilmBox+ jest jednym z elementów naszej ofensywy związanej z większą obecnością naszych treści dostępnych w kanale digital. Naszym celem jest wzmocnienie segmentu online pozwalającego na cyfrowy dostęp do kanałów telewizyjnych Grupy oraz do oferowanych przez nią treści, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w przychodach, m.in. dzięki produktom nielinearnym, dostępnym dla klientów sieci kablowych.

W tym roku użytkownicy naszej platformy z pewnością mogą się spodziewać sporej dawki nowych filmów i seriali. Będziemy korzystali z katalogu globalnych dostawców treści jak i głębiej sięgniemy do produkcji dostępnych w grupie SPI. Przymierzamy się również do uruchomienia udostępniania treści w modelu AVOD (wideo na żądanie oparte na reklamach), co pozwoli nam na generowanie przychodów z naszych treści w na platformach zewnętrznych partnerów.

W ostatnich kwartałach było widać większe inwestycje w zakupy atrakcyjnych treści programowych - były one wyraźnie wyższe w ujęciu rdr czy w stosunku do amortyzacji. Czy spółka nadal zamierza utrzymać wydatki na te cele na wysokim poziomie? Czy zamierzacie dalej inwestować w katalog filmów?

Inwestycje w atrakcyjne aktywa programowe pozostają jedną z naszych kluczowych przewag rynkowych. Z pewnością będziemy nadal inwestowali w nowe treści dostępne w katalogach globalnych dostawców, ale również sami tworzymy własne, unikalne treści. Cały czas uważamy, że własne produkcje pozwalają się wyróżnić i przyciągnąć widzów przed ekrany, niezależnie od tego czy są to ekrany kinowe, telewizorów czy smartfonów.

Trwa właśnie produkcja polskiej edycji telewizyjnego show „Magia nagości” opartego na brytyjskiej licencji. Zagraniczną edycję nadajemy na Zoom TV i gromadzona bardzo dużą widownię. W tym roku rozpoczniemy jeszcze kilka innych produkcji telewizyjnych, o których będziemy informowali w kolejnych miesiącach. Niewykluczone, że powstaną także seriale, które będą emitowane na naszych kanałach. Równolegle toczą się prace przy jednym z naszych filmów. Kolejne produkcje filmowe wstrzymaliśmy, bo działalność w tym obszarze w dużej mierze zależy od tego jak wygląda sytuacja pandemiczna. Przedłużające się obostrzenia mogą wstrzymywać część prac. Warto zaznaczyć, że model finansowy dla produkcji filmowych z naszym udziałem zakłada zwrot kosztów produkcji nawet w przypadku, jeśli premiery kinowe nie byłyby możliwe, np. z uwagi na ograniczenia związane z pandemią. Zabezpieczamy nasze projekty licencjami TV i VOD, co uniezależnia nas od premiery i działalności kin.

Zobacz także: Oglądalność kanałów grupy Kino Polska TV w '20 wzrosła do 2,3 proc.

Z czego wynika rekordowa oglądalność kanałów Grupy Kino Polska TV?

Rosnąca oglądalność to m. in. efekt naszych aktywnych działań w poprzednich kwartałach. Inwestowaliśmy w atrakcyjne treści, dopracowaliśmy ramówki kanałów po to by jak najlepiej dostosować się do oczekiwań i profilu naszych widzów. Obserwowaliśmy uważnie co przyciąga widzów przed ekrany i staraliśmy się dodawać do oferty takie właśnie pozycje. Wyraźnie widać to w wynikach Stopklatki czy kanału Kino Polska. Oglądalność kanałów Grupy mierzona w Polsce wzrosła o prawie 17% rok do roku i wyniosła średnio 2,30% (SHR live 16-49). A większa oglądalność, większa liczba osób przed ekranami, bezpośrednio przekłada się na wzrost przychodów z emisji reklam.

Trzeba wspomnieć, że pandemia i związane z nią ograniczenia zmieniły zachowania i zwyczaje Polaków, w tym te związane z konsumpcją mediów, co dało nam nieco wiatru w żagle. Widzowie chętniej i na dłużej zasiadali przed ekranami z chwilą pierwszego wiosennego lockdownu w ubiegłym roku, jednak co nas bardzo cieszy, po zniesieniu tych ograniczeń nadal zostali z nami. Średni dzienny czas oglądania naszych stacji (ATS) był w 2020 r. aż o 19% dłuższy niż w 2019 r., podczas gdy średni wzrost wskaźnika ATS dla całego rynku wyniósł niecałe 3%. Wyraźnie urosły kanały filmowo-serialowe, które na całym rynku zyskały ponad 6% więcej widowni niż rok wcześniej.

Zobacz także: Grupa Kino Polska TV podaje wyniki za 2020 rok

Kino Polska TV dysponuje jedną z największych pozycji gotówkowych od lat, jednocześnie Spółka w ostatnich kwartałach utrzymywała poziom zadłużenia na stabilnym poziomie. Czy po wysokich zyskach w 2020 r. intencją zarządu jest obniżenie nominalnych wartości zadłużenia czy nie jest to obecnie priorytetem?

Nasze zadłużenie finansowe netto jest regularnie zmniejszane zgodnie z harmonogramem spłat. Dług netto zmniejszył się z 54,5 mln zł na koniec 2019 r. do 33,8 mln zł na koniec 2020 r., to redukcja aż o 38%. Jest to planowe delewarowanie spółki po okresie, kiedy zwiększyliśmy zobowiązania na przejęcie udziałów w Stopklatce.

Jak epidemia COVID-19 wpłynęła na stawki reklam i rynek reklamy?

Rynek reklamy odczuł efekty pandemii w pierwszej połowie ubiegłego roku. W skali całego rynku można było obserwować spadek wartości reklamy TV o około 10%, ale w czwartym kwartale notowano już wzrosty rok do roku. W naszym przypadku od połowy 2020 r. obserwowaliśmy stopniowe odbicie, a od trzeciego kwartału mieliśmy pełne obłożenie naszych bloków reklamowych.

Na tle rynku wzrost przychodów z reklam Grupy Kino Polska TV o ponad 11% wygląda bardzo dobrze i gdyby nie pandemia, z pewnością ta dynamika byłaby jeszcze większa. Prognozy domów mediowych na 2021 r. mówią o wzroście rynku reklamy telewizyjnej o około 3%.

Co z dalszymi akwizycjami? Czy rozglądacie się za kolejnymi celami akwizycyjnymi w regionie czy to w tej chwili nie jest priorytetem?

Jeśli chodzi o potencjalne akwizycje – to na ten moment nie mamy na uwadze żadnych potencjalnych celów, natomiast oczywiście stale analizujemy rynek pod tym kątem.

Zobacz także: „Grupa pozostaje odporna na negatywne skutki pandemii, głównie z uwagi na zdywersyfikowane przychody” - relacja czatu z prezesem Grupy Kino Polska TV

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.