W 2020 roku debiut na giełdzie planuje 14 spółek
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
07 sty 2020, 06:15

15 spółek, które mogą zadebiutować na GPW w 2020 roku

Po słabym, pod względem debiutów 2019 roku, wydaje się, że gorzej już być nie może. 2020 rok będzie jednak nietypowy pod względem IPO. Większość spółek zapowiadających wejście na giełdę przeprowadziła już emisję akcji w formie prywatnej lub coraz bardziej modnego crowdfundingu udziałowego. Większość debiutów planowanych jest na NewConnect, choć i na głównym parkiecie może pojawić się kilka nowych podmiotów.

Debiuty na rynku głównym GPW w 2020 r.

W tym roku nie spodziewajmy się zbyt wielu debiutów na głównym rynku. Do KNF wpłynęło zaledwie klika nowych prospektów emisyjnych. Część starych została wycofana lub zawieszona.

Games Operators

W sierpniu Games Operators złożył wniosek do KNF o zatwierdzenie prospektu emisyjnego akcji. Aktualnie, po czterech sesjach poprawek i uzupełnień, dokumenty czekają na zatwierdzenie po stronie Komisji.

Games Operators jest wydawcą gier oraz posiada własne studio deweloperskie, które stworzyło bardzo popularną grę „911 Operator”. W tym roku studio planuje sfinalizować produkcję i wydać drugą odsłonę gry pod nazwą „112 Operator”. Spółka zamierza w 2020 roku wydać około 10 produkcji.
 

112 operator

Zobacz także: Na giełdę wejdzie jedna z ciekawszych spółek gamingowych: Games Operators z grupy PlayWay

Gaming Factory

Pod koniec 2019 roku do KNF trafił też prospekt emisyjny Gaming Factory. Spółka do tej pory nie była typową firmą gamingową, tylko raczej funduszem venture capital inwestującym w polską branżę gier komputerowych. Wspierała spółki zależne w ich działalności - od produkcji po wydanie gry. Sama także jest producentem gier.

Obecnie Gaming Factory ma w portfelu około 20 spółek. W 2019 roku na NewConnect zadebiutowały Art Games Studio, Red Dev Studio i Sonka, w których fundusz ma udziały. Na ten rok planowane jest wprowadzenie na rynek kolejnej spółki portfelowej, Drageus Games.

Pod koniec 2019 roku spółka zmieniła strategię i w nowym modelu zamierza skoncentrować się na produkcji własnych tytułów oraz wydawaniu w ciągu roku około 10 gier. Wśród kluczowych założeń Gaming Factory jest m.in. poszukiwanie projektów o znaczącym potencjalne sprzedażowo-marketingowym i zwiększanie przychodów z produkcji własnych projektów.

- Aktualnie na platformie Steam znajduje się ok. 20 naszych autorskich projektów, liczba ta systematycznie rośnie. Rozwijamy gry o zróżnicowanej tematyce, od symulatorów, poprzez tycoon, horror i builder. Już niebawem zamierzamy ogłosić kolejne tytuły z naszego portfolio. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, naszym najważniejszym celem na przyszły rokjest debiut na głównym parkiecie GPW, co mamy nadzieję, uda się osiągnąć dzięki intensywnej i wzmożonej pracy – zapowiada Mateusz Adamkiewicz, Prezes Zarządu Gaming Factory.

Gaming Factory poinformowała też o powołaniu nowej spółki zajmującej się przenoszeniem tradycyjnych gier komputerowych do technologii wirtualnej rzeczywistości.

Zobacz także: Gaming Factory zadebiutuje na GPW w 2020 roku

Elektrim

W KNF pojawił się kilka tygodni temu prospekt Elektrimu. Spółka była już notowana na głównym parkiecie i z pewnością starsi doświadczeniem inwestorzy ją dobrze pamiętają. Holding Zygmunta Solorza jest właścicielem między innymi dużej inwestycji deweloperskiej „Port Praski” oraz giełdowej spółki ZE PAK.

Spółka od dawna planowała powrót na parkiet, co było jednym z proponowanych rozwiązań kwestii obecności inwestorów mniejszościowych w spółce. Holding nie podaje daty debiutu. Czeka na zatwierdzenie prospektu przez Komisję.

Airtime

Wejście na giełdę rozważa też spółka Airtime specjalizująca się w obrocie hurtowym usług telekomunikacyjnych. Działa na terenie Polski, ale rozszerza też zasięg na inne kraje. W maju 2019 roku została przejęta przez grupę CHL. Teraz ten włoski holding teleinformatyczny zamierza wprowadzić spółkę na giełdę w Warszawie. Jednak do tej pory nie wpłynął prospekt emisyjny do KNF. Nieznana jest też data debiutu. W komunikacie zarząd poinformował tylko, że może się to stać „w niedalekiej przyszłości”.

Zobacz także: Telekomunikacyjna spółka Airtime planuje debiut na GPW

Debiuty na NewConnect w 2020 roku

Znacznie więcej spółek wybiera się na rynek alternatywny NewConnect.

Plantwear

Najszybciej, bo już 8 stycznia, zadebiutuje na giełdzie producent drewnianych akcesoriów lifestylowych, Plantwear. Spółka pozyskała rok temu kapitał na rozwój poprzez crowdinvesting (crowdfunding udziałowy) – coraz popularniejszą formę oferty akcji skierowaną do inwestorów indywidualnych. Będzie też pierwszą spółką wprowadzoną na polski rynek po sfinalizowaniu finansowania w tym trybie.

– Jest to nasz pierwszy projekt zrealizowany w ramach programu „Partner crowdfundingowy Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.”, liczmy, że w najbliższym czasie pojawią się kolejne – komentuje Sebastian Huczek, Wiceprezes Zarządu Domu Maklerskiego INC S.A.

Plantwear pozyskał w 2019 roku w sumie 2,2 mln zł przy wycenie 10 mln zł. W zaraportowanych danych za trzy kwartały 2019 r. spółka podwoiła przychody i zrealizowała tym samym większość zakładanych prognoz na 2019 r.

- Ostatnie miesiące były czasem intensywnej pracy, która zaowocowała dwukrotnym zwiększeniem skali prowadzonej działalności. Nie udałoby się to bez wsparcia inwestorów w kampanii crowdinvestingowej. W trzy kwartały zrealizowaliśmy niemal całą roczną prognozę przychodów oraz prawie połowę prognozy zysku netto, a trzeba pamiętać, że IV kwartał to najlepszy okres sprzedażowy w roku – powiedział Wiktor Pyrzyk, prezes Plantwear.

Zobacz także: Plantwear, po udanej kampanii crowdfundingowej, zadebiutuje na NewConnect

Drageus Games

17 stycznia zadebiutuje spółka z portfela Gaming Factory, Drageus Games. Jej dokument informacyjny już został zatwierdzony przez GPW. Spółka jest wydawcą gier.

– Zgodnie z zapowiedziami, w samym czwartym kwartale 2019 wydaliśmy dziesięć tytułów, z czego tylko w grudniu do sprzedaży trafiło sześć projektów. W styczniu 2020 swoją premierę na Nintendo Switch będzie miał m.in. Aborigenus, gra przygodowa z elementami RPG – mówi Radosław Mrowiński, wiceprezes i dyrektor finansowy w Drageus Games.
 

Aborigenus


Oprócz działalności wydawniczej, spółka rozwija własne produkcje, lecz nie podaje jeszcze dat premier.

– Bardzo długo czekaliśmy na moment kiedy będziemy mogli dołączyć do grona spółek publicznych. Uważamy, że jesteśmy w odpowiednim momencie rozwoju, aby być na giełdzie. Debiut na NewConnect umożliwi nam rynkową wycenę naszego biznesu oraz pozwoli dalej rozwijać studio a także wzmocnić nasz zespół. – dodaje Radosław Mrowiński.

Zobacz także: GPW wyznaczyła pierwszy dzień notowań akcji Drageus Games. Spółka zadebiutuje na NewConnect 17 stycznia

Ovid Works

W pierwszej połowie 2020 r. planuje debiut spółka Ovid Works. Obecnie trwają prace nad dokumentem informacyjnym. Warszawskie studio zaprezentowało w 2017 r. bardzo dobrze przyjętą grę „Interkosmos” dedykowaną na platformy PC oraz na okulary VR.

Obecnie Ovid Works pracuje nad grą Metamorphosis inspirowaną twórczością Franza Kafki. Gra już otrzymała nagrody na branżowych targach. Premiera planowana jest na ten rok.

- Jesteśmy na etapie finalizowania prac nad Dokumentem Informacyjnym, który następnie złożymy na GPW. Giełdowy debiut będzie dla nas zwieńczeniem ciężkiej pracy i starań włożonych w rozwój studia w ostatnich latach. Uważam, że nasza twórczość inspirowana różnymi wątkami ze świata kultury, literatury, czy filmu ma niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju klimat, czym wyróżniamy się na tle konkurencji – komentuje Jacek Dębowski, Prezes Zarządu Ovid Works.

Właścicielem ok. 1/3 akcji Ovid Works jest notowana na NewConnect spółka Varsav Game Studios.

Zobacz także: Ovid Works stawia pierwszy krok w drodze na NewConnect

Starward Industries

W pierwszej połowie roku ma zamiar zadebiutować Starward Industries. Krakowskie studio zebrało w publicznej ofercie akcji 2,99 mln zł.

Spółka pracuje nad grą na podstawie prozy Stanisława Lema. Produkcja ma być utrzymana w stylu „atompunk” (retro-futuryzm) nawiązującym do designu z lat 1945-1965. Ma być to gra w trybie pierwszoosobowym, przygodowa opowiadająca o losach astronautów na obcej planecie. Fabuła będzie nieliniowa i przewidziane jest kilka możliwych zakończeń. Studio planuje wydanie gry w 2021 roku na setną rocznicę urodzin Lema.

Zobacz także: Starward Industries: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce?

SimFabric

W tym roku debiut na NewConnect planuje także studio dewewloperskie gier, SimFabric. Spółka zajmuje się produkcją gier na komputery PC, konsole i urządzenia mobilne. Ponadto świadczy usługi portowania gier na na Nintendo Switch oraz konsole PS4 oraz Xbox.

- Tworzymy także 5 naszych własnych symulatorów: Farm&Fix 2020, EletriX, Moon Village, Flipper Mechanic, a także nasz hit sprzedażowy Farm Expert 2020 w nowej wersji na Nintendo Switch. Po Gamescom udało się rozpocząć rozmowy z największymi wydawcami gier, którzy są mocno zainteresowani wydaniem naszych symulatorów na świat, w tym także na Chiny - mówi Julia Natalia Leszczyńska, prezes zarządu SimFabric
 

SimFabric


Spółka podpisała także kontrakt z na przygotowanie innowacyjnych rozwiązań e-learningowych dla szkół, w ramach grantu z MEN na kwotę ok. 1 mln zł.

Tak jak większość spółek wchodzących w tym roku na NewConnect, także SimFabric nie planuje emisji akcji. Spółka jednak nie wyklucza przeprowadzenia emisji już po debiucie.

- Będziemy starali się pozyskać grant z Funduszu Europejskiego na budowę jednego z największych centrum badawczo-rozwojowych w Polsce, a zapewne i w Europie Wschodniej. Pod budowę takiego centrum, chcemy przygotować emisję publiczną akcji SimFabric S.A. najprawdopodobniej w 2 kwartale 2020 roku – dodaje Leszczyńska.

SkinWallet

SkinWallet to platforma handlu dobrami cyfrowymi w grach wideo. Jej model biznesowy opiera się na tworzeniu i wykorzystywaniu rozwiązań, które wspomagają płynność w obrocie cyfrowymi dobrami. Przychody platformy dynamicznie rosną z kwartału na kwartał, w tym roku mają wynieść łącznie około 6 mln zł.
 

socialmedia-og


SkinWallet chce pozyskać finansowanie w wysokości około 3 mln zł, które wykorzysta na dalszy rozwój platformy, w szczególności uruchomienie handlu dobrami cyfrowymi z kolejnych gier, przygotowanie lokalizacji do kolejnych krajów oraz uruchomienie dodatkowych usług wymiany dóbr cyfrowych z gier.

- SkinWallet z każdym miesiącem dynamicznie rośnie. Chcemy kontynuować tempo wzrostu na poziomie kilkudziesięciu procent kwartał do kwartału, dlatego chcemy pozyskać dodatkowe finansowanie na realizację kluczowych projektów i powiększenie zespołu. Obecnie jesteśmy na etapie dodawania kolejnych gier do portfolio oraz ich lokalizacji. W szczególności liczymy na uruchomienie dodatkowych usług wymiany dóbr cyfrowych, które planujemy na połowę przyszłego roku. – mówi Kornel Szwaja, współzałożyciel SkinWallet.

Spółka planuje debiut na NewConnect pod koniec 2020 roku.

Noobz from Poland

W najbliższych miesiącach debiut na NewConnect planuje producent gier typu „battle symulator”. Noobz from Poland już złożył dokument informacyjny i oczekuje na jego zatwierdzenie przez GPW.

Na początek roku planowana też jest premiera flagowej gry studia „Total Tank Simulator” w wersji na PC. Jest to oparty na fizyce strategiczny symulator bitew, osadzony w realiach II wojny światowej.

- Na przełomie czerwca i lipca 2019 roku udało nam się pozyskać wydawcę do naszej produkcji. Jest to duży zachodni podmiot notowany na giełdzie, który ma przedstawicielstwa na całym świecie, a nasza współpraca zostanie ogłoszona jeszcze w tym roku. Stworzyliśmy łącznie pięć wersji demo gry - na pierwsze cztery, na które gracze zostawiali nam maila, aby otrzymać demo, zarejestrowało się prawie 200 tysięcy osób. Piąta wersja demo była dostępna na platformie Steam. Obecnie materiały dotyczące Total Tank Simulator mają już 35 mln wyświetleń na YouTube, a trzeba pamiętać, że do premiery zostało jeszcze kilka miesięcy – mówi Jarosław Kotowski, Prezes Zarządu Noobz from Poland.

Spółka pozyskała z dwóch emisji akcji przeprowadzonych w 2018 i 2019 roku łącznie ponad 2 mln zł. Zgromadzone środki zostaną przeznaczone na nowy projekt, nad którym prace rozpoczęły się pod koniec 2019 r.

Zobacz także: Noobz from Poland planuje debiut na NewConnect

Legimi

Na debiut w 2020 roku liczy też Legimi. Spółka działa na rynku e-booków i audiobooków oferując, jako pierwsza w Polsce, usługi subskrypcyjne książek elektronicznych w modelu SaaS. Współpracuje z ponad 300 wydawcami oferując e-booki w Polsce od ponad dekady. Legimi pozyskała ok. 2 mln zł z emisji akcji, które przeznaczyła na przejęcie niemieckiej spółki Readfy GmbH. W ten sposób spółka rozszerzyła działalność na rynek niemiecki.

Legimi oczekuje obecnie na zatwierdzenie złożonego dokumentu informacyjnego.

Crowdinvesting przed debiutem na NewConnect

Oprócz Plantwear, jeszcze kilka spółek przeprowadziło udane kampanie crowdinvestingu, czyli skierowanych do inwestorów indywidualnych ofert udziałów. Także one liczą na szybki debiut na NewConnect.

Polyslash

Krakowskie studio deweloperskie, Polyslash jest na etapie opracowywania dokumentu informacyjnego. Spółka ma zamiar ubiegać się o jego zatwierdzenie i zadebiutować na NewConnect w I połowie 2020 r. W pierwszej połowie 2019 r. spółka przeprowadziła udaną kampanię crowdfundingową, dzięki której pozyskała 2 mln zł.

Największą i najbardziej znaną produkcją studia jest gra „We The Revolution”, która została wydana we współpracy z giełdową spółką Klabater. Obecnie studio pracuje nad symulatorami „Mech Mechanic Simulator” oraz „Primitive Builder Simulator”. Pierwszy tytuł pozwoli graczom wcielić się w mechanika mechów, ogromnych maszyn wykorzystywanych przez wojsko do walki, ale również przez firmy z przemysłu rozrywkowego oraz sportowego. W ramach drugiego tytułu gracz otrzyma możliwość rozwijania swojej wioski, a zarazem swojego plemienia dzięki projektowaniu coraz nowszych budynków.
 

mech mechanic

DRAGO entertainment

Debiut na NewConnect na przełomie III i IV kwartału planuje też DRAGO entertainment. Studio działa na rynku gier od ponad 20 lat. Przez pierwsze lata działalności spółka koncentrowała się na tworzeniu innowacyjnych projektów na zlecenie, które w większości finansowane były przez międzynarodowych wydawców gier. Obecnie korzystając z wypracowanych kompetencji zespołu opracowuje własne tytuły. W grudniu 2018 roku zadebiutowała gra spółki – Treasure Hunter Simulator, której wydawcą jest notowana na NewConnect spółka Movie Games. Koszty produkcji, zwróciły się w pierwszej dobie po premierze gry.

DRAGO entertainment pracuje obecnie nad pięcioma symulatorami oraz średniobudżetową grą FrostFall. Jest to gra utrzymana w konwencji FPS/survival i trafi do sprzedaży we wczesnym dostępie w drugim półroczu 2020 roku. Fabuła gry będzie utrzymana w post-apokaliptycznym świecie.

Zobacz także: FrostFall autorstwa DRAGO entertainment na TOP Wishlist platformy Steam

Na przełomie listopada i grudnia 2019 r. DRAGO entertainment pozyskało środki na dalszy rozwój z kampanii crowdinvestingowej. Łącznie do spółki trafi 1,3 mln zł, w tym 0,2 mln zł od inwestora instytucjonalnego.

genXone

Z trwającej do końca stycznia kampanii w formule crowdinvestingu spółka genXone planuje pozyskać od 2 do 4 mln zł. Zebrane środki zostaną przeznaczone na wprowadzenie na rynek nowej marki, Nanobiome. Jest to projekt budowy bazy danych metagenomu jelitowego człowieka. Prace na nim rozpoczęły się już w III kwartale 2019 r.

"Celem projektu jest poznanie ludzkiej mikrobioty jelitowej, aby lepiej zrozumieć w jaki sposób mikrobiom jelitowy wpływa na ludzkie zdrowie. Projekt zakłada charakterystykę specyfiki drobnoustrojów zasiedlających jelita Polaków. Dla identyfikacji poszczególnych mikroorganizmów Spółka będzie wykorzystywać sekwencjonowanie nanoporowe. (...) Zebrane w ramach projektu informacje pomogą w przyszłości zdefiniować tzw. mikrobiom referencyjny i określić związek między konkretną jednostką chorobową, a zmianami w ludzkim mikrobiomie jelitowym. Ma to ogromny walor naukowy i jeszcze większą wartość dla zdrowia i stylu życia człowieka" – wyjaśnia spółka w dokumencie informacyjnym.

Na początku 2019 r. genXone pozyskał inwestora strategicznego. Jest nim spółka Diagnostyka Sp. z o.o. posiadająca największą w Polsce sieć laboratoriów medycznych. Diagnostyka wykonuje rocznie ponad 80 mln badań dla ponad 15 mln pacjentów. W ramach emisji akcji Diagnostyka objęła 13,4% akcji i dofinansowała genXone kwotą 1,8 mln zł.

- Jest to partner, który pomaga nam rozwijać nasze cele strategiczne, ale też dostarcza kanały sprzedaży – nasze produkty trafiły do sieci Diagnostyka i przyszłe produkty także zaistnieją w tej sieci – mówi prezes i założyciel genXone, dr Michał Kaszuba.

Zobacz także: Crowdfunding akcji genXone: Analiza IPO. Co warto wiedzieć o spółce?

Spółka zamierza zadebiutować na NewConnect w 2020 roku.

Podsumowując, na giełdę wybiera się całkiem duże grono spółek. Niestety większość są to mniejsze podmioty celujące w rynek NewConnect. W 2020 roku będzie też niewiele okazji by zainwestować pieniądze w pierwotnych ofertach publicznych. Niskie wyceny na giełdzie zniechęcają spółki do przeprowadzania ofert w formie publicznej, lecz może się to zmienić we właśnie rozpoczętym roku.

Zobacz także: Rok 2019 był najgorszy w historii pod względem debiutów. Wskaźnik Koniunktury IPO Strefy Inwestorów wyniósł tylko 32%

Zapisz się na darmowy newsletter na temat IPO na GPW, aby otrzymywać najnowsze analizy

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.