Kryzys energetyczny sprzyja OT Logistics. Wyniki finansowe z wzmożonego rozładunku węgla energetycznego grupa rozpozna w 2 połowie roku
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
25 sie 2022, 09:44

Kryzys energetyczny sprzyja OT Logistics. Wyniki finansowe z wzmożonego rozładunku węgla energetycznego grupa rozpozna w 2 połowie roku

Na czacie inwestorskim z Grupą OT Logistics, polską firmą logistyczną specjalizującą się w przeładunkach portowych oraz usługach spedycyjnych, prezes Kamil Jedynak oraz członek zarządu Daniel Górecki, przedstawili perspektywy wzrostu wyników i plany inwestycyjne w II półroczu 2022 r. i w 2023 r.

Sytuacja kryzysowa w energetyce sprzyja Grupie OTL

OT Logistics uczestniczy w rozładunkach węgla przypływającego do portów statkami z innych kontynentów. Wolumen przeładunków zwiększa się, co ma pozytywne przełożenie na wyniki.

„Rozładowaliśmy już kilka statków z węglem energetycznym. Kolejne są zaplanowane w najbliższych tygodniach i miesiącach. Zwiększający się wolumen węgla importowanego drogą morską będzie miał znaczący wpływ na wyniki Grupy OTL” - wyjaśnia Kamil Jedynak, prezes zarządu na czacie inwestorskim.

Aktualne zapotrzebowanie na usługi portowe sprawia, że perspektywy poprawy wyników spółka ocenia bardzo optymistycznie.

Zobacz także: Relacja czatu z zarządem OT Logistics 

Inwestycje w rozwój

Już teraz OT Logistics odnotowuje pełne obłożenie portów i w związku z tym planuje inwestycje.

„Aktualnie moce przerobowe portów w zakresie przeładunku węgla są wykorzystane praktycznie w 100%. Jest to związane między innymi z naszą pozytywną odpowiedzią na zapotrzebowanie państwowych spółek energetycznych. Obecnie pracujemy także nad zwiększeniem możliwości przeładunkowych i poprawą ich efektywności poprzez inwestycje w nowy sprzęt, infrastrukturę i suprastrukturę portową” - podaje zarząd na czacie inwestorskim.

Inwestycje już realizowane zwiększają na bieżąco moce przeładunkowe. Większe przedsięwzięcia wymagają dłuższego czasu:

„Efekty największych inwestycji zostaną osiągnięte w perspektywie 10-12 miesięcy jeżeli chodzi o terminal w Świnoujściu. Co do terminala zbożowego w Gdyni proces będzie dłuższy i będzie wynosił około dwóch lat, z uwagi na to, że będzie obejmował reorganizację istotnej części portu” - wyjaśnia prezes.

Wydatki na inwestycje będą pokrywane częściowo ze środków własnych i częściowo z finansowania zewnętrznego m.in. z leasingów.

„W związku z nową sytuacją rynkową mamy także możliwość finansowania inwestycji ze środków zapewnionych przez naszych kontrahentów” - dodaje prezes.

Pod koniec lipca, OT Logistics zawarł umowę o współpracy strategicznej z giełdową spółką Bumech. Umowa obejmować ma współpracę w zakresie importu węgla energetycznego. Bumech ma wesprzeć OT Logistics w dokonaniu modernizacji infrastruktury i suprastruktury portowej przeznaczając na ten cel ok. 52 mln zł. W zamian Grupa OTL co najmniej do końca 2025 roku, ma stać się głównym dostawcą usług logistyki morskiej, przeładunkowej oraz kolejowej dla Grupy Bumech.

„Zgodnie z założeniami umowy o współpracy strategicznej, o której informowaliśmy w raporcie, trwają rozmowy dotyczące szczegółów i sprecyzowania zasad współpracy między stronami.” - wyjaśnia stan zaawansowania prac prezes Grupy OTL.

Ponadto, w perspektywie długoterminowej, spółka liczy na nowe możliwości biznesowe dzięki nowej drodze wodnej do Elbląga (przekopie mierzei wiślanej):

„Grupa OT Logistics uczestniczy przy pracach hydrotechnicznych dotyczących drogi wodnej do Elbląga. Nie można też wykluczyć, że otwarcie tej drogi stworzy nowe możliwości biznesowe” - dodaje Kamil Jedynak
 

Kurs akcji OT Logistics

OT Logistics

Szansa na lepsze wyniki w II połowie 2022 r. i w 2023 r.

Inwestycje oraz zwiększające się zapotrzebowanie na import węgla drogą morską przekłada się na dobre prognozy na następne kilka-kilkanaście kwartałów.

„W związku z dynamiczną sytuacją rynkową nie jest możliwe jednoznaczne oszacowanie wyników Grupy, jednakże zgodnie z raportowanymi ostatnio szacunkowymi wynikami zakładamy, że wyniki będą wyższe od przewidywanych” - wyjaśnia zarząd na czacie inwestorskim.

„Aktualna sytuacja rynkowa sprawia, że pozytywnie patrzymy na działalność biznesową spółki w co najmniej kilkunastu najbliższych miesiącach” - dodaje.

Spółka liczy na „wyjątkowo dobre” wyniki w 2022 r. Według szacunków zarządu OT Logistics rośnie szybciej niż rynek:

„(…) a jedną z głównych przyczyn jest dynamiczny wzrost zapotrzebowania na przeładunek węgla energetycznych, w którym nasz port w Świnoujściu się specjalizuje” - tłumaczy Kamil Jedynak.

Jednocześnie zarząd zwraca uwagę, że efekt zwiększonych przychodów i marż pojawił się dopiero pod koniec pierwszego półrocza 2022 r.

„Zakładamy, że jego pełny wpływ na wyniki Grupy zaobserwujemy szczególnie w drugim półroczu 2022 r. i w 2023 r. (…) OTL przeznaczył znaczną część swoich zdolności przeładunkowych na potrzeby importu węgla energetycznego przez podmioty Państwowe. Współpraca ta będzie się intensyfikowała w drugim półrocze 2022 r. i całym 2023 roku” - podaje dalej.

W zeszłym roku Grupa przeładowała ponad 800 tys. ton węgla koksującego. Przeładunków węgla energetycznego praktycznie nie było. W tym roku łączny przeładunek węgla może wzrosnąć prawie 2,5-krotnie, przy czym w większości będzie to węgiel energetyczny.

Koszty i zadłużenie

Wraz z perspektywami wzrostu przychodów, pojawiają się pytania o potencjalne wzrosty kosztów. Grupa OTL na czacie odpowiadała na wątpliwości inwestorów dotyczących wpływu presji kosztowej ze strony paliw, energii oraz płac.

„Wzrost kosztów znajduje odzwierciedlenie w zwiększonych przychodach. Nie przewidujemy dużej różnicy pomiędzy raportem, a opublikowanymi szacunkami, które ten efekt już uwzględniały” - pisze zarząd i dodaje: „Jak większość podmiotów mierzymy się z problemem rosnących kosztów operacyjnych i kosztów wynagrodzeń, ale znajduje to pokrycie w zwiększonych przychodach.”

Zarząd odniósł się też do zadłużenia spółki, w szczególności do obligacji serii H i G.

„Poza operacyjnym zadłużeniem leasingowym, które jest odpowiednie do naszego obecnego poziomu biznesowego jedynym zadłużeniem finansowym pozostają obligacje serii H i G o łącznej wysokości około 60 mln złotych. W ostatnim kwartale udało nam się przedłużyć termin wykupu obligacji serii G o 12 miesięcy (sierpień 2023)” - wyjaśniono na czacie inwestorskim.

Spółka rozważa też różne scenariusze uzależnione od rozwoju sytuacji dotyczące obligacji serii H. Jednakże, jak podano na czacie:

„Celem zarządu jest spłata lub zrefinansowanie tej serii. (...) Pragniemy przypomnieć, że w ostatnim czasie obligatariuszem tej serii obligacji został także Prezes OTL” - napisano.

Regularne dywidendy

Na koniec czatu, zarząd odniósł się do zaplanowanej dywidendy.

„Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia przy spełnieniu określonych warunków wypłata dywidendy może nastąpić jeszcze w tym roku. Założeniem spółki jest regularna wypłata dywidendy” - podsumowuje prezes Kamil Jedynak.

Walne zgromadzenie akcjonariuszy uchwaliło pod koniec lipca wypłatę dywidendy w wysokości 1 zł lub 1,09 zł na akcję pod kilkoma warunkami m.in. zgodą obligatariuszy, odrzuceniem, lub oddaleniem wniosku o upadłość spółki (zdaniem zarządu: „wniosek ten jest bezpodstawny i spodziewamy się pozytywnego rozstrzygnięcia w najbliższym czasie”). Stopa dywidendy przy aktualnym kursie akcji wynosi 5,90%. Będzie to pierwsza wypłata zysku po 6-letniej przerwie.

Zobacz także: Zapisy czatów inwestorskich z zarządami spółek w Strefie Inwestorów 

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.